Výchovný program ŠKD je k nahliadnutiu v riaditeľni Základnej školy v Kameňanoch
Hra ako dôležitá súčasť výchovného procesu
MOTTO: Výchova detí je činnosť, pri ktorej musíme obetovať čas, aby sme ho získali.
Jean Jacques Rousseau
VÝCHOVNÝ PROGRAM
Forma výchovy a vzdelávania Denná
Výchovný jazyk Slovenský
Druh školského zariadenia Štátne
Dátum prerokovania s pedagogickou 26.8.2021
radou školy
Dátum prerokovania s radou školy 21.10.2021
Platnosť dokumentu 1. 9. 2021 – 31.8.2025
Zriaďovateľ Obec Kameňany
Obsah
- Ciele a poslanie výchovy
- Formy výchovy a vzdelávania
- Výchovný jazyk
- Tematické oblasti výchovy
- Výchovný plán
- Personálne zabezpečenie
- Materiálno – technické priestorové podmienky
- Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove
- Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí
- Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov školského zariadenia
- Požiadavky na kontinuálne vzdelávanie pedagogických zamestnancov
- Výchovné osnovy ŠKD
1. Ciele a poslanie výchovy
Poslaním školského klubu detí je umožniť deťom ich osobnostný potenciál, záujmy a vzdelávacie potreby v podporujúcom prostredí uplatňujúcom požiadavky na výchovu mimo vyučovania a výchovu vo voľnom čase.
Ciele výchovy a vzdelávania v školskom klube detí sú:
- rozvíjať spôsobilosti kľúčové pre život v 21. storočí v prepojení na ciele a profil absolventa
základného vzdelania,
- rozvíjať spôsobilosti oceňovať voľný čas ako hodnotu, využívať ho zmysluplne a racionálne
pre svoj rozvoj,
- rozvíjať spôsobilosti plánovať a vyberať si vhodné činnosti na participáciu, rekreáciu
a relaxáciu,
- podporovať inkluzívny a individualizovaný (diferencovaný, personalizovaný) prístup vo
výchove a vzdelávaní, v centre ktorého stojí dieťa, jeho osobnostný potenciál a výchovno-
vzdelávacie potreby,
- podporovať podnikavosť, iniciatívnosť, tvorivosť a prirodzenú zvedavosť pri poznávaní
sveta okolo seba,
- uplatňovať a chrániť práva dieťaťa v spolupráci s rodinou, zriaďovateľom a ďalšími
zainteresovanými stranami (partnermi) podieľajúcimi sa na výchove,
- zabezpečiť oddych a relaxáciu detí po vyučovaní v škole,
- rozvíjať záujmy a napĺňať novo-vynárajúce sa potreby súčasných detí,
- podporovať aktivity vzťahujúce sa ku škole,
- zabezpečovať deťom podmienky na prípravu na vyučovanie
Vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy:
Školský klub detí zabezpečuje pre deti na Základnej škole nenáročnú záujmovú činnosť podľa výchovného programu školského zariadenia zameraného na ich prípravu na vyučovanie a na uspokojovanie a rozvíjanie ich záujmov v čase mimo vyučovania.
Ciele školského klubu detí:
- Vytvárať kladný vzťah ku škole, k učeniu.
- Formovať u detí prosociálne cítenie.
- Viesť ich k osvojovaniu si celoživotných pravidiel.
- Odbúravať u detí stres prostredníctvom aktívneho pohybu.
- Rozvíjať tvorivú detskú prácu s prihliadnutím na vek dieťaťa.
- V záujmovej činnosti využívať nielen prírodný, ale aj druhotný materiál.
- Rozvíjať aktívne estetické vnímanie a cítenie.
- Podporovať originalitu a sebarealizáciu detí.
- Pestovať sebadisciplínu a znižovať agresivitu.
- Dodržiavať čistotu a hygienu prostredia.
- Zdokonaľovať motoriku rúk a osvojenie si pracovných návykov.
- Rozvíjať kladný vzťah k rodine.
- Využívať odpadový materiál- kladný vzťah k životnému prostrediu.
- Rozvíjať pohybové schopnosti, otužovanie pobytom v prírode.
Kľúčové kompetencie
Kompetencia učiť sa učiť
- prejavovať záujem o celoživotné vzdelávanie
- rieši nové, neznáme úlohy a situácie
- prejavuje záujem o nové informácie
- poznávať zmysel a cieľ učenia, rozvíjať sebahodnotenie
Komunikačné kompetencie
- zrozumiteľne vyjadruje a obhajuje svoj názor
- vypočuje si opačný názor
- porozumieť neverbálnej komunikácii
- vyjadrovať sa výstižne a súvisle v písomnom a ústnom prejave
Sociálne kompetencie
- vlastným postupom rieši jednoduché konflikty
- pomenuje svoje potreby, city a pocity
- upevňuje dobré medziľudské vzťahy rešpektuje úlohy skupiny
- efektívne spolupracuje v skupine
- zvládne jednoduché stresové situácie
Pracovné kompetencie
- prejavuje samostatnosť vo vypracovaní domácich úloh
- plánuje a hodnotí svoje činnosti
- prijíma nové informácie a poznatky
- dokončí prácu
- kultivuje svoju vytrvalosť
- plní si povinností
- ovláda jednoduché manuálne zručnosti a samoobslužné činnosti potrebné pre praktický život
- rozvíja manuálne zručnosti
Občianske kompetencie
- uvedomuje si potrebu rešpektovania práv a slobôd iných osôb
- uvedomuje si potrebu prijatia zodpovednosti za svoje správanie prejavuje úctu k rodičom a k starším osobám
- vie sa správať zodpovedne
Kultúrne kompetencie
- pozná kultúrne pamätihodnosti regiónu
- rozlišuje kultúrne a nekultúrne správanie
- rešpektuje iné kultúry a zvyky
- prijíma kultúrne podnety
- je otvorený podieľať sa na kultúrnych podujatiach v skupine,
- ovláda základy kultúrneho správania / pozdrav, podanie ruky...
Kompetencie k využívaniu voľného času
- vie účelne tráviť voľný čas
- vie si vybrať záujmové činnosti podľa svojich dispozícií
- vie odmietnuť ponuky pre trávenie voľného času
- vie sa orientovať v možnostiach zmyslu plného využitia voľného času
2. Formy výchovy a vzdelávania
Výchovu mimo vyučovania v ŠKD uskutočňujeme poldennou formou výchovno – vzdelávacieho pôsobenia v čase dieťaťa na vzdelávaní v škole v oddelení v ŠKD. Prevádzka ŠKD je denne od 12:00 – 16:30.
V ŠKD budú realizované:
a, pravidelné formy činnosti
b, priebežné formy činnosti
c, príležitostné formy činnosti
Budeme uplatňovať metódy:
a, tímová práca
b, riadený rozhovor
c, súťaživá forma
d, práca vo dvojiciach
3. Výchovný jazyk
Výchovným jazykom v školských kluboch detí je štátny jazyk Slovenskej republiky – slovenský jazyk. V školských kluboch detí, v ktorých sa výchova a vzdelávanie uskutočňuje v jazyku príslušnej národnostnej menšiny, je súčasťou výchovno-vzdelávacej činnosti aj komunikácia v štátnom jazyku.
4. Tematické oblasti výchovy
Obsahovú dimenziu výchovy mimo vyučovania reprezentujú tri piliere – personalizácia, inklúzia a subjektívna pohoda, ktoré sú obsiahnuté v tematických oblastiach výchovy.
Tematické oblasti výchovy sú:
- Komunikácia a práca s informáciami
- Sebarozvoj a svet práce
- Zdravie a subjektívna pohoda
- Spoločnosť a príroda
- Kultúra a umenie
Ciele tematických oblastí výchovy
Ciele tematických oblastí výchovy sú prispôsobené požiadavkám 21. storočia, záujmom a potrebám súčasných detí i trendom vo svete vzdelávania (digitalizácia, informatizácia, inklúzia, individualizácia a diferenciácia a i.). Tematické oblasti sú vzájomne prepojené, prelínajú sa a nevystupujú ako samostatné a izolované časti. Nie sú uzavretým celkom, ale otvorenou obsahovou dimenziou výchovy mimo vyučovania, čo umožňuje ich aktualizáciu, inováciu a obohatenie v rámci výchovných programov školských zariadení. Napĺňaním cieľov tematických oblastí výchovy sa školské kluby detí plnohodnotne podieľajú na intrapersonálnom i interpersonálnom rozvoji detí a ich príprave na život. Na úrovni plánovania obsahu výchovy a vzdelávania v školských kluboch detí sa odporúča vzájomné prelínanie a striedanie tematických oblastí výchovy. Tematické oblasti výchovy je možné implementovať v rámci všetkých druhov činností, s rešpektovaním zabezpečenia psychohygieny detí a ich oddychu v čase mimo vyučovania a v čase školských prázdnin. V školskom klube detí sa realizujú oddychová a rekreačná činnosť, záujmová činnosť a príprava na vyučovanie.
Vzdelávacia OV
Viesť deti k tomu, aby sa učili samostatne pracovať, učiť sa, ako sa majú pripravovať na vyučovanie. Odstraňovať rečové poruchy, dbať na správny písomný prejav, naučiť ich sebakontrole. K deťom sa bude pristupovať individuálne, vzhľadom na ich osobné dispozície
Cieľom vzdelávacej OV je:
- vzťah k práci a jej výsledkom
- svedomitosť
- starostlivosť
- presnosť
- tvorivosť
- vzťah ku kolektívu
- pravdovravnosť
- znášanlivosť
- upevňovanie vôľových vlastností
4.1 Charakteristika a ciele tematických oblastí výchovy
4.1.1 Komunikácia a práca s informáciami
- osvojovať si schopnosti prezentačných zručností, diskutovať, obhajovať vlastné názory s využitím analytických zručností a kritického myslenia
- vyjadrovať názory ústnou aj písomnou formou v súlade s komunikačnou situáciou, v rôznom komunikačnom prostredí
- vyjadrovať svoje myšlienky v materinskom aj cudzom jazyku, pracovať s knihou, tvoriť texty rôznych štýlov, tvoriť vlastné texty, pochopiť funkcie písanej reči a porozumieť významu textu
- aplikovať informatickú kultúru založenú na rešpektovaní právnych a etických zásad používania IKT a mediálnych produktov
- používať kritické a analytické myslenie pri poznávaní nebezpečenstva internetu a online prostredia (dostupnosť informácií, strata súkromia, otvorenosť k ľuďom)
- rozvíjať jazykové a komunikačné zručnosti s ohľadom na čistotu jazykového prejavu, rozvoja slovnej zásoby a gramatickej správnosti vyjadrovania
- osvojovať si komunikačnú etiku
- využívať matematické myslenie a logické operácie v každodennom živote a štúdiu
4.1.2 Sebarozvoj a svet práce
- prejavovať podnikavosť, iniciatívnosť, tvorivosť a prirodzenú zvedavosť pri poznávaní sveta okolo seba
- osvojovať si zručnosti riešiť konflikty, vyjadrovať svoje postoje a názory na primeranej úrovni empatie a asertivity
- zapájať sa úspešne do bežného života rozvíjaním zručností finančnej gramotnosti
- aplikovať metakognitívne stratégie pri postupoch vlastného učenia sa
- využívať vlastné záujmy na podporu sebarealizácie a voľby povolania
- aplikovať zručnosti kooperácie a spolupráce ako člen tímu, sociálnej skupiny
- nadobúdať pracovné zručnosti v rôznych oblastiach ľudskej činnosti
- byť zodpovedný za pracovné úlohy – dokončiť začatú prácu
4.1.3 Zdravie a subjektívna pohoda
- vykonávať činnosti zodpovedajúce svojmu osobnému potenciálu v oblasti pohybových aktivít, športu a telesnej výchovy
- dosahovať duševnú rovnováhu prostredníctvom kompenzácie duševného a fyzického zaťaženia školského vyučovania pohybovými aktivitami
- získať informácie o zdravom životnom štýle (stánok, strava, pohyb, odpočinok) vo svojom dennom režime
- využívať svoj talent a nadanie na vyjadrovanie svojej životnej spokojnosti
- mať pozitívny vzťah k pohybovým aktivitám a športu s ich pravidelným začlenením do denného režimu
- získať informácie o situáciách ohrozujúcich zdravie a vedieť poskytnúť prvú pomoc na veku primeranej úrovni. Poznať dôležité linky pomoci.
- upevňovať hygienické zásady, návyky základných sebaobslužných činností, poznať kultúru stolovania a aplikáciu zásad slušného správania v praxi
- prejaviť prosociálne zručnosti pri sebapoznávaní, riešení emočných problémov, mať schopnosť zvládnuť vlastné pozitívne a negatívne emócie, riešiť kvalitu vzťahov s rodičmi, spolužiakmi, učiteľmi, vychovávateľmi
- získať správne návyky držania tela a mať kultivovaný pohybový prejav
- nadobudnúť odolnosť a správne sociálne návyky ako prevenciu pred rizikovým správaním
4.1.4 Spoločnosť a príroda
- utvrdzovať etické správanie, prijímanie odlišností, občianske postoje a zručnosti ako trvalé aspekty občianskej spoločnosti
- upevňovať vlastné poznanie a aplikáciu spoločenských, kultúrnych a právnych noriem v správaní voči okoliu
- diskutovať o mediálnych aktívnych skupinách, ktoré spochybňujú demokratické hodnoty a propagujú extrémizmus v rôznych oblastiach (napr. youtuberi, influenceri propagujúci nežiadúce postoje a názory v rozpore s demokratickými hodnotami a spoločenskými normami
- aplikovať prírodovedné vedomosti a formulovať argumenty na podporu rozhodnutí a odporúčaní súvisiacich so spoločenskými alebo globálnymi výzvami
- demonštrovať zásady environmentálneho prístupu k životnému prostrediu
- rozvíjať abstraktné myslenie smerujúce k pochopeniu podstaty témy a aj experimentovanie a bádanie
- zapájať sa do výberu a realizácie dobrovoľníckych aktivít
4.1.5. Kultúra a umenie
- aplikovať podnety moderného výtvarného umenia, podnety inšpirované dejinami umenia, podnety inšpirované dejinami umenia, podnety architektúry, podnety fotografie, podnety videa a filmu, podnety elektronických médií, podnety dizajnu a remesiel, podnety speváckej a inštrumentálnej činnosti, podnety iných oblastí poznávania sveta pri vlastnom experimentovaní, rozvíjaní tvorivosti a kreativity postavených na vlastnom zážitku a skúseností
- nadobudnúť interkultúrne kompetencie a uvedomovať si vzájomný vplyv rôznych kultúr na Slovensku v kontexte histórie a súčasnosti
- využívať rôzne formy umenia (hudobné, výtvarné, dramatické, tanečné) na vlastné sebavyjadrenie, originálne reflexie skutočnosti, schopnosti kritického čítania a interpretácie
- prejavovať vzťah k ľudovým tradíciám, ochrane a poznávaní kultúrneho dedičstva, poznávaniu kultúrnych hodnôt umenia
- využívať pri komunikácii a interakcii s ľuďmi poznatky o kultúrach, náboženstve a tradíciách národnostných menšín žijúcich na Slovensku
- vnímať umenie a kultúru na základe súčasných kultúrnych procesov a aktuálnych problémov, chápať význam etických faktorov a estetickej činnosti v každodennom živote, význam umenia v živote jednotlivca a spoločnosti
- rozvíjať poznanie seba ako euroobčana v oblasti kultúry, využívať skúsenosti muzeálnej a galerijnej pedagogiky
5. Výchovný plán
Názvy tematických oblastí výchovy |
Počet výchovno-vzdelávacích činnosti/aktivít v jednotlivých ročníkov |
|
1. ročník |
2. ročník |
ŠT |
Vzdelávacia oblasť |
114 |
114 |
114 |
Komunikácia a práca s informáciami |
33 |
33 |
33 |
Sebarozvoj a svet práce |
33 |
33 |
33 |
Zdravie a subjektívna pohoda |
33 |
33 |
33 |
Spoločnosť a príroda |
33 |
33 |
33 |
Kultúra a umenie |
33 |
33 |
33 |
6. Personálne zabezpečenie
Vychovávateľka spĺňa kvalifikačné požiadavky stanovené zákonom, preukazuje odbornú spôsobilosť, ktorú kvalitne a účinne uplatňuje pri výkone svojej práce, v plánovaní svojej činnosti, pri organizovaní výučby. Riadi svoj osobnostný a vzdelanostný seba rozvoj celoživotné učenie sa vo svojom odbore. Ako súčasť učiteľského zboru spolupracuje a spoluutvára vzájomné pracovné prostredie. Spolupracuje s rodičmi žiakov a triednymi učiteľmi.
7. Materiálno – technické priestorové podmienky
ŠKD nemá vlastné priestory. Na výchovno-vzdelávaciu činnosť budeme využívať triedu,
učebňu informatiky, školský dvor. Žiaci majú zabezpečené priestory na odkladanie odevov a
obuvi, spoločné priestory na hygienu vrátane WC, didaktické pomôcky, školskú knižnicu a ďalšie pomôcky.
8. Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove
Školský klub detí má zabezpečené bezpečné a zdraviu vyhovujúce podmienky na výchovnú činnosť. Pravidelne na začiatku školského roka sa prevádza poučenie žiakov o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci.. Pri aktivitách školského klubu detí škola zabezpečuje bezpečnosť a ochranu zdravia pri výchove. V prípade úrazu poskytne vychovávateľ prvú pomoc oznámi ho vedeniu školy, zapíše ho do knihy úrazov, prípadne napíše záznam o úraze. Vychovávateľka školského klubu detí vedie žiakov k dodržiavaniu bezpečnostných opatrení, požiarnej prevencii, prevencii drogovej závislosti, šikane, trestnej činnosti a pod.
9. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí
- slovné hodnotenie detí, pochvala, povzbudenie
- denná kontrola dochádzky detí
- kontrola PNV
- formou prezentácií výrobkov žiakov
Hodnotenie žiakov sa uskutočňuje ako priebežné hodnotenie. Uskutočňuje sa v rámci výchovných činností. Dbá sa na to, aby sa žiaci prostredníctvom hodnotenia nerozdeľovali na úspešných a neúspešných.
10. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov školského zariadenia
Vnútorný systém kontroly vychovávateľky v našom ŠKD spočíva v kontrole:
- výchovno-vzdelávacieho procesu
- pedagogickej dokumentácie
- stavu detí v oddelení
- výberu finančných prostriedkov
11. Požiadavky na kontinuálne vzdelávanie pedagogických zamestnancov
Vychovávateľka sa vzdeláva štúdiom odbornej literatúry, časopisov, účasťou na vzdelávacích podujatiach poriadaných MPC, využíva internet v rámci sebavzdelávania.
12. Výchovné osnovy ŠKD
Príprava na vyučovanie
Výchovno-vzdelávací cieľ |
Obsah |
Metódy Formy |
1.Oddelenie Počet VVČ |
Vyberať vhodné spôsoby pre efektívne učenie |
Domáce úlohy Gramatická rozcvička, Matematická rozcvička |
Individuálny prístup Tréning Vysvetlenie |
42 |
Hľadať odpovede na otázky |
Práca s inf. zdrojmi, čítanie s porozumením, práca s encyklopédiami |
Individuálny prístup Riešenie nových úloh Prezentácia |
32 |
Rozvíjať získané poznatky |
Rozvíjanie slovnej zásoby, jazykolamy, zmyslové hry, doplňovačky, didaktické hry |
Hra, súťaž, individuálny prístup |
36 |
Učiť sa dokončiť prácu |
Domáce úlohy Zábavné úlohy |
Povzbudenie Vysvetlenie Motivácia |
38 |
Komunikácia a práca s informáciami
Cieľ |
Obsah |
Metódy Formy |
1. Oddelenie Počet VVČ |
Ovládať kultivovanú komunikáciu |
„Čarovné slovíčka“ |
Vysvetlenie Dramatizácia Rozhovor |
4 |
Vyjadriť vlastný názor |
Asertivita |
Vysvetlenie Dramatizácia |
3 |
Riešenie konfliktov |
Čo je konflikt, z čoho vzniká, správanie, ktoré podporuje konflikt, správanie, ktoré konfliktu predchádza |
Individuálny prístup, vysvetlenie, hry na riešenie konfliktov, dramatizácia |
9 |
Úcta k rodičom |
Príprava darčekov |
Dramatizácia Výtvarná práca |
4 |
Ľudské práva Šikanovanie
|
Práva dieťaťa Ľudské práva Šikanovanie Diskriminácia |
Vysvetlenie Dialóg Hry |
3 |
Prejavovať úctu k rodičom a starším |
Moja rodina, čo je domov, vlastné zážitky, prejavy úcty k ľuďom, tolerancia |
Individuálny prístup, vysvetlenie, povzbudenie, hry na úprimnosť, hry na vciťovanie |
4 |
Moja rodina |
Vizitka rodiny Povolania Tvorba projektov Problémy v rodine Pomoc v rodine |
Prezentácie Dramatizácia Dialóg Výtvarná práca |
4 |
Prejavovať ohľaduplnosť k osobám so zdravotným postihnutím |
Život so zdravotne postihnutým, vzťah k deťom s handicapom |
Individuálny prístup vysvetlenie, film, rozprávka, hry na vciťovanie |
3 |
Kultivovať kultúrne návyky a vyjadrovania sa |
Pozdrav, podanie ruky, požiadanie, odmietnutie, oslovenie, stolovanie |
Individuálny prístup, vysvetlenie, hranie rolí, dramatizácia |
5 |
Sebarozvoj a svet práce
Cieľ |
Obsah |
Metódy Formy |
Oddelenie Počet VVČ |
Dodržiavať hygienické návyky, udržovať poriadok v bežnom živote |
Hygienické návyky, vetranie, samoobslužné činnosti, telovýchovné chvíľky |
Vysvetlenie Motivácia Tréning Hodnotenie |
8 |
Vedieť využiť voľný čas |
Denný režim Voľnočasové aktivity |
Motivácia Rozhovor Plánovanie Prezentácia |
4 |
Rozvíjať manuálne zručnosti |
Práca s rozličným materiálom Zhotovovanie rôznych výrobkov, rozvoj jemnej motoriky, manipulačné zručnosti, spolupráca |
Vysvetlenie Tvorivé dielne Záujmový krúžok Výstava, Individuálny prístup, povzbudenie |
8 |
Niesť zodpovednosť za vykonanú prácu |
Domáce úlohy Didaktické hry Práca v skupine |
Hodnotenie Skupinová prezentácia |
8 |
Pracovať v skupine |
Kladný vzťah k spolužiakom, hrdosť na spoločný výsledok práce |
Motivácia Spoločné podujatia Skupinové práce, individuálny prístup |
6 |
Vedieť si samostatne vytýčiť jednoduché osobné ciele |
Sebahodnotenie, poznávanie rôznych profesií, úcta ku každému povolaniu, dodržiavanie denného režimu, orientácia v čase |
Individuálny prístup, povzbudenie, rozhovor, hry na presadzovanie, vychádzky |
5 |
Spoločnosť a príroda
Cieľ |
Obsah |
Metódy Formy |
Oddelenie Počet VVČ |
Poznať faunu a flóru v okolí |
Poznávanie zvierat, rastlín Pozorovanie prírody |
Vysvetlenie Kvíz Obrázkový test Poznávacia hra Ekologická hra |
8 |
Rozvíjať vzťah človek a príroda |
Starostlivosť o okolité prostredie Zbery |
Vysvetlenie Motivácia Pracovné aktivity |
7 |
Poznať zásady zdravého životného štýlu |
Stravovanie Obliekanie Pohyb Ochorenia Úrazy |
Vysvetlenie Projekt Súťaž Hry |
14 |
Učiť sa šetriť prírodnými zdrojmi |
Zbery Triedenie odpadu Využitie odpad. materiálov |
Tvorivé dielne Výtvarné práce Prezentácia |
10 |
Kultúra a umenie
Cieľ |
Obsah |
Metódy Formy |
Oddelenie Počet VVČ |
Prejaviť úctu k tradíciám |
Povesti Ľudové tradície Ľudové výrobky Kultúrne pamiatky |
Ukážka Vysvetlenie Výstava Súťaž Vychádzka Výtvarná práca |
5 |
Rozvíjať základy vzťahu k umeniu |
Hudba Tanec Výtvarné umenie Nácvik programov Výzdoba priestorov Dramatizácia rozprávok |
Ukážka, individuálny prístup, povzbudenie, Výtvarná práca, motivácia |
18 |
Podieľať sa na príprave kultúrnych podujatí |
Príprava programu –Úcta k starším, k Vianociam, Veľká noc, Deň matiek |
Individuálny prístup, povzbudenie, aktivizácia, dramatizácia, besiedka |
10 |
Prejavovať pozitívny vzťah k estetickej úprave prostredia |
Úprava triedy, ozdoby, úprava zovňajšku |
Individuálny prístup, motivácia, povzbudenie, tvorivá dielňa |
5 |
Zdravie a subjektívna pohoda
Cieľ |
Obsah |
Metódy Formy |
1. Oddelenie Počet VVČ |
Ovládať hygienické návyky |
Hygiena Vetranie Umývanie rúk |
Motivácia, vysvetlenie |
5 |
Pochopiť škodlivosť fajčenia, alkoholu, drog |
Nenič svoje múdre telo |
Individuálny prístup, výtvarné práce, vysvetlenie, |
4 |
Pochopiť význam pravidelného pobytu a cvičenia |
Otužovanie, relaxačné cvičenia, prechádzky, skupinové hry |
Povzbudenie, individuálny prístup, motivácia súťaž |
30 |
Príloha č. 1
Plán činností ŠKD v školskom roku 2023/2024
Príležitostné činnosti:
Bezpečne na cestách
Púšťanie šarkanov
Program ÚCTA k starším
Vianočná výzdoba
Súťaž v sánkovaní
Súťaž v stavaní snehuliakov
Fašiangový karneval
Veľkonočné tvorivé dielne
Darčeky k MDŽ
Program ku dňu matiek
Darčeky ku dňu matiek
Súťaživé popoludnie MDD
Príloha č.2
SWOT analýza
Školský klub detí pri ZŠ v Kameňanoch
Vychovávateľka: Mgr. Martina Rusová
Základná charakteristika školy, v ktorej sa ŠKD nachádza:
Základná škola v Kameňanoch je málotriednou školou s 1. – 4. ročníkom. Nachádza sa v obci
s počtom obyvateľov 721. Základná škola má 5 tried. V troch triedach sa uskutočňuje výchova a vzdelávanie žiakov 1.- 4. ročníka.
Jedna trieda je pre žiakov so špeciálnymi výchovno vzdelávacími potrebami a jedno oddelenie ŠKD. Priemerný počet žiakov školy je 60. V našej škole vyučujú dlhodobo 4 učitelia, jedna vychovávateľka a dve asistentky učiteľa. Pedagogická a odborná spôsobilosť pri zabezpečovaní výchovno-vyučovacieho procesu je na úrovni 100 %.
Školský klub detí navštevuje 19 detí z 1. ročníka, 2. ročníka a špeciálnej triedy.
SWOT analýza školského klubu detí:
Silné stránky ŠKD:
- vzdelanie vychovávateľky - učiteľka 1. - 4. ročníka
- výzdoba školy a okien
- internetová stránka ŠKD
- vybavenosť – nový nábytok
- využívanie počítačov
- dodržiavanie tradícií
- dobrá spolupráca s vedením školy
- dobrá spolupráca s triednymi učiteľmi
– poplatok za ŠKD
Aby bola moja práca zaujímavejšia, budem sa ju snažiť rozvíjať a obohacovať o nové formy,
metódy a ciele.
Slabé stránky ŠKD:
- integrovaní žiaci,
- žiaci zo špeciálnej triedy,
- jazyková bariéra,
- spoločné priestory ŠKD a triedy,
- rómske oddelenie,
- maximálna naplnenosť,
- chýba telocvičňa,
- spojenie rôznych vekových kategórií do jedného oddelenia
Slabé stránky sa budem snažiť odstraňovať spoluprácou s vedením školy.
Príležitosti:
- výmena pedagogických skúseností,
- podpora zriaďovateľa pri rôznych činnostiach,
- informovanosť rodičov a detí o práci a plánoch na našej internetovej stránke
Budem sa snažiť obohacovať moju prácu o nové príležitostné akcie.
Ohrozenie:
- demografický vývoj,
- zvyšovanie poplatku za ŠKD
Demografický vývoj neovplyvním, ale budem sa snažiť zabrániť zvyšovaniu poplatku za ŠKD, lebo u nás na dedine by to bol dôvod na pokles detí v našom zariadení.