Plán práce ŠKD na šk.rok. 2023/2024

 

                                                                                                                                      

P l á n   p r á c e  ŠKD

       1. Analýza práce ŠKD 

Školský klub detí navštevovalo v školskom roku 2022/2023 – 22 detí v jednom oddelení. Práca vychádzala z plánu hlavných úloh ZŠ, z pedagogicko-organizačných pokynov pre ZŠ a z výchovného programu ŠKD. Výchovno-vzdelávacia činnosť bola orientovaná na prípravu detí do života, k formovaniu sociálneho cítenia, k rozvíjaniu svojej osobnosti. Po obsahovej stránke bola činnosť v ŠKD zameraná na: odpočinkovú činnosť - mala pokojný charakter, rekreačnú činnosť (vystriedala pokojný odpočinok, mala charakter pohybových aktivít),  záujmovú činnosť rozdelenú podľa tematických oblastí výchovy a prípravu na vyučovanie (precvičovanie prebratého učiva formou didaktických hier, písania domácich úloh). ŠKD začína o 12,00 hod. a končil o 16,30 hod.

 

      2. Hlavné ciele a poslanie výchovy v ŠKD

Hlavným poslaním ŠKD bude všestranný a harmonický rozvoj osobnosti dieťaťa, preto budeme klásť dôraz na prelínanie viacerých tematických oblastí výchovy. Nenáročnou formou a rozmanitosťou aktivít zabezpečiť deťom zmysluplné, tvorivé a účelné využívanie času mimo vyučovania. Cieľom ŠKD bude obohacovať výchovu a vzdelávanie o regionálne prvky, objavovanie a skúmanie pamätihodností,  rozvíjať záujmovú činnosť v krúžkoch.

Vo výchove a vzdelávaní budeme klásť dôraz na humanizáciu, rozvoj kľúčových kompetencií, samostatnosti, zodpovednosti a aktívne, zmysluplné využívanie voľného času. Režim dňa v ŠKD bude zohľadňovať striedanie činností, rešpektovať najmä potrebu detí na oddych, relaxáciu, uspokojovanie záujmov a dodržiavanie bezpečnosti pri rôznych aktivitách. Výchovu mimo vyučovania budeme realizovať pravidelnými, priebežnými a príležitostnými aktivitami v oddelení.

Výchovno-vzdelávacia činnosť sa bude realizovať podľa nasledovných plánov:

-   výchovný program školy 

-   výchovný program ŠKD

-   výchovno-vzdelávací plán

-   týždenný plán

-   režim dňa

 

Personálne obsadenie výchovných oddelení v roku 2022/2023

Oddelenie

Trieda

Počet detí

Vychovávateľka

1.

 1.ročník

2. ročník

3. ročník

špeciálna trieda

5

7

5

2

Mgr. Martina Rusová

              

 

 

Hlavné úlohy ŠKD pre školský rok 2023/2024  

  • Dodržiavať školský poriadok ŠZ.

  • Neustále spolupracovať s pedagógmi 1. stupňa a s rodičmi, a tým skvalitňovať prípravu detí  na vyučovanie.

  • Rozširovať vedomosti o prírode a spoločnosti a podieľať sa na zlepšení prospechu žiakov.

  • Dôsledne utvárať a upevňovať zdravotné a hygienické návyky žiakov, a tak zlepšovať starostlivosť o ich zdravie a hygienu.

  • Rozvíjať a posilňovať vzťahy medzi žiakmi, odstraňovať šikanovanie.

  • Vo výchovnej činnosti využívať vychádzky do prírody a relaxáciu.

  • Zabezpečovať odpočinkovú a záujmovú činnosť detí.

  • Neustále študovať dostupnú metodickú a odbornú literatúru 

  • Dbať o naplnenosť oddelenia žiakmi.

  • Voliť dobrovoľné výchovné zložky podľa záujmu žiakov a uplatňovať práva dieťaťa.

  • Viesť žiakov ku kolektívnej práci, vedieť ho podriaďovať záujmom kolektívu.

  • Sledovať život okolo žiakov a vhodne ho využívať (kladné a záporné príklady).

  • Venovať pozornosť šetreniu inventára  ŠKD, zabrániť jeho ničeniu.

  • Pri riešení výchovných otázok spolupracovať s rodičmi.

  • Vypracovať týždenné plány výchovnej činnosti.

  • Pravidelne spolupracovať s učiteľmi.

  • K práci ŠKD pristupovať zodpovedne a cieľavedome.

  • Využívať hravé formy vo výchovnej činnosti, spoločné čítanie, besedy, vychádzky.

  • Viesť žiakov k ochrane prírody a školskému majetku.       

    

 Pravidlá bezpečného školského klubu

  • Po príchode do ŠKD odkladám školskú aktovku na určené miesto.

  • Dodržujem hygienické zásady.

  • Ak sa necítim dobre alebo sa zraním, okamžite to hlásim pani vychovávateľke.

  • K vybaveniu a zariadeniu ŠKD sa správam šetrne.

  • Nikdy svojvoľne neopúšťam triedu, v prípade odchodu oznámim dôvod pani vychovávateľke.

  • S nožnicami a inými ostrými predmetmi pracujem maximálne opatrne, pod dohľadom dospelej osoby.

  • Nesmiem manipulovať s elektrickými zariadeniami a oknami.

  • Pri pobyte mimo budovy sa riadim pokynmi pani vychovávateľky.

  • V priestoroch školy nebehám, správam sa bezpečne.

  • Pri odchode zo ŠKD odložím vypožičané hračky a iné potreby na   pôvodné miesto.

 

Výchova a činnosť v školskom klube detí na našej škole sa delí na:

     A1 : Oddychová , relaxačná činnosť

     A2 : Rekreačná činnosť

     B :   Záujmové oblasti výchovy

     C :   Písanie domácich úloh

  

   Záujmové oblasti výchovy  ŠKD podľa obsahu delíme na :

 

Komunikácia a práca s informáciami:

Obsahom je rozvoj rozumového poznávania, rozvoj reči, verbálna a neverbálna komunikácia, virtuálna komunikácia , efektívna komunikácia. Kritické myslenie, riešenie problémov, vyhľadávanie a overovanie informácií. Čitateľská, matematická a digitálna gramotnosť. 

Cieľové zameranie výchovnej oblasti : 

- osvojiť si schopnosti prezentačných zručností, diskutovať, obhajovať vlastné názory 

- vedieť vyjadriť svoj názor ústnou aj písomnou formou 

- vedieť pracovať s knihou, pochopiť funkcie písanej reči a porozumieť významu textu 

- rozvíjať jazykové a komunikačné zručnosti, rozvoj slovnej zásoby a gramatickej správnosti vyjadrovania 

- používať kritické a analytické myslenie pri poznávaní nebezpečenstva internetu a online prostredia

 

Sebarozvoj a svet práce:

V tejto oblasti ide o objavovanie a definovanie seba samého, sebadôveru, sebadisciplínu a budovanie pevnej vôle. Rozvíjať měkké zručnosti – tímová spolupráca, kooperácia, asertivita, tvorivé myslenie, empatia. Vedieť sa správne rozhodnúť a riešiť konflikty. 

Cieľové zameranie výchovnej oblasti:

 - vedieť spolupracovať so skupinou 

 - prejavovať iniciativnosť, tvorivosť a zvedavosť pri poznávaní sveta okolo seba  

 - rozvíjať základy manuálnych a technických zručností 

 - získavať zručnosť rozvíjaním finančnej gramotnosti potrebnej pre praktický život 

 - nadobúdať pracovné zručnosti v rôznych oblastiach ľudskej činnosti 

 - byť zodpovedný za pracovné úlohy 

 - dokončiť začatú prácu 

 

Zdravie a subjektívna pohoda :

Obsahom je fyzické zdravie, duševné zdravie, zdravý životný štýl, správna životospráva, šport, cvičenie, režim dňa. Dôležitosť prítomného okamihu, subjektívna pohoda- byť bez strachu, úzkosti. Byť spokojný a mať pocit šťastia. 

Cieľové zameranie výchovnej oblasti: 

- získať informácie o zdravom životnom štýle, uspokojiť svoje fyzické potreby 

– spánok, strava, pohyb, odpočinok vo svojom dennom režime - mať pozitivny vzťah k pohybovým aktivitám a športu 

- získať informácie o situáciách ohrozujúcich zdravie a vedieť poskytnúť prvú pomoc na veku primeranej úrovni, poznať dôležité linky pomoci 

- upevňovať hygienické zásady, návyky sebaobslužných činností, poznať kultúru stolovania a zásady slušného správania 

- získať správne návyky država tela a mať kultivovaný pohybový prejav 

 

Spoločnosť a príroda:

Obsahom sú hodnoty společnosti, sloboda, demokracia, práva a povinnosti, Ľudské práva. Inkluzívny prístup k sociálne znevýhodneným skupinám.Medziľudské vzťahy, tolerancia, akceptácia , rešpektovanie, dialog, kompromis. Trvalo udržateľný rozvoj. Planéta Zem. Vesmír. Globálne problémy ľudstva. 

Cieľové zameranie výchovnej oblasti: 

- prijímať odlišnosti, etické správanie 

- diskutovať o mediálne aktívnych skupinách propagujúcich extremizmus, nežiadúce postoje a názory v rôznych oblastiach napr. youtuberi, influencemi 

- aplikovať prírodovedné vedomosti súvisiace so společenskými a globálními výzvami 

- upevňovať zásady environmentálního prístupu k životnému prostrediu

 

Kultúra a umenie:

Obsahom je rozvíjať kulturne dedičstvo, tradicie, zvyky, obyčeje. Rozmanitosť a vplyv iných kultúr, národnú hrdosť a vlastenectvo. Rozvíjať výtvarné, hudobné a literárno-dramatické umenie.

Cieľové zameranie výchovnej oblasti : 

- využívať rôzne formy umenia na vlastné sebavyjadrenie-hudobné, výtvarné, 

- dramatické, tanečné 

- prejaviť vzťah k ľudovým tradíciám, chrániť a poznávať kultúrne dedičstvo 

- rozvíjať základy tvorivých schopností a zručností - prejavovať pozitívny vzťah v oblasti kultúry ( múzeá, galérie atď.) 

- podieľať sa na príprave kultúrnych podujatí v oddelení 

- objavovať krásu v bežnom živote 

 

Vzdelávacia oblasť:

štúdium encyklopédií, časopisov, hádanky, osem smerovky, hlavolamy, sebadisciplína, pomoc pri písaní domácich úloh, popoludňajšie čitateľské aktivity, získavať nové poznatky a utvrdzovať ich v ŠKD, atď.