Plán práce ŠKD na šk.rok. 2023/2024
P l á n p r á c e ŠKD
1. Analýza práce ŠKD
Školský klub detí navštevovalo v školskom roku 2022/2023 – 22 detí v jednom oddelení. Práca vychádzala z plánu hlavných úloh ZŠ, z pedagogicko-organizačných pokynov pre ZŠ a z výchovného programu ŠKD. Výchovno-vzdelávacia činnosť bola orientovaná na prípravu detí do života, k formovaniu sociálneho cítenia, k rozvíjaniu svojej osobnosti. Po obsahovej stránke bola činnosť v ŠKD zameraná na: odpočinkovú činnosť - mala pokojný charakter, rekreačnú činnosť (vystriedala pokojný odpočinok, mala charakter pohybových aktivít), záujmovú činnosť rozdelenú podľa tematických oblastí výchovy a prípravu na vyučovanie (precvičovanie prebratého učiva formou didaktických hier, písania domácich úloh). ŠKD začína o 12,00 hod. a končil o 16,30 hod.
2. Hlavné ciele a poslanie výchovy v ŠKD
Hlavným poslaním ŠKD bude všestranný a harmonický rozvoj osobnosti dieťaťa, preto budeme klásť dôraz na prelínanie viacerých tematických oblastí výchovy. Nenáročnou formou a rozmanitosťou aktivít zabezpečiť deťom zmysluplné, tvorivé a účelné využívanie času mimo vyučovania. Cieľom ŠKD bude obohacovať výchovu a vzdelávanie o regionálne prvky, objavovanie a skúmanie pamätihodností, rozvíjať záujmovú činnosť v krúžkoch.
Vo výchove a vzdelávaní budeme klásť dôraz na humanizáciu, rozvoj kľúčových kompetencií, samostatnosti, zodpovednosti a aktívne, zmysluplné využívanie voľného času. Režim dňa v ŠKD bude zohľadňovať striedanie činností, rešpektovať najmä potrebu detí na oddych, relaxáciu, uspokojovanie záujmov a dodržiavanie bezpečnosti pri rôznych aktivitách. Výchovu mimo vyučovania budeme realizovať pravidelnými, priebežnými a príležitostnými aktivitami v oddelení.
Výchovno-vzdelávacia činnosť sa bude realizovať podľa nasledovných plánov:
- výchovný program školy
- výchovný program ŠKD
- výchovno-vzdelávací plán
- týždenný plán
- režim dňa
Personálne obsadenie výchovných oddelení v roku 2022/2023
Oddelenie |
Trieda |
Počet detí |
Vychovávateľka |
1. |
1.ročník 2. ročník 3. ročník špeciálna trieda |
5 7 5 2 |
Mgr. Martina Rusová
|
Hlavné úlohy ŠKD pre školský rok 2023/2024
-
Dodržiavať školský poriadok ŠZ.
-
Neustále spolupracovať s pedagógmi 1. stupňa a s rodičmi, a tým skvalitňovať prípravu detí na vyučovanie.
-
Rozširovať vedomosti o prírode a spoločnosti a podieľať sa na zlepšení prospechu žiakov.
-
Dôsledne utvárať a upevňovať zdravotné a hygienické návyky žiakov, a tak zlepšovať starostlivosť o ich zdravie a hygienu.
-
Rozvíjať a posilňovať vzťahy medzi žiakmi, odstraňovať šikanovanie.
-
Vo výchovnej činnosti využívať vychádzky do prírody a relaxáciu.
-
Zabezpečovať odpočinkovú a záujmovú činnosť detí.
-
Neustále študovať dostupnú metodickú a odbornú literatúru
-
Dbať o naplnenosť oddelenia žiakmi.
-
Voliť dobrovoľné výchovné zložky podľa záujmu žiakov a uplatňovať práva dieťaťa.
-
Viesť žiakov ku kolektívnej práci, vedieť ho podriaďovať záujmom kolektívu.
-
Sledovať život okolo žiakov a vhodne ho využívať (kladné a záporné príklady).
-
Venovať pozornosť šetreniu inventára ŠKD, zabrániť jeho ničeniu.
-
Pri riešení výchovných otázok spolupracovať s rodičmi.
-
Vypracovať týždenné plány výchovnej činnosti.
-
Pravidelne spolupracovať s učiteľmi.
-
K práci ŠKD pristupovať zodpovedne a cieľavedome.
-
Využívať hravé formy vo výchovnej činnosti, spoločné čítanie, besedy, vychádzky.
-
Viesť žiakov k ochrane prírody a školskému majetku.
Pravidlá bezpečného školského klubu
-
Po príchode do ŠKD odkladám školskú aktovku na určené miesto.
-
Dodržujem hygienické zásady.
-
Ak sa necítim dobre alebo sa zraním, okamžite to hlásim pani vychovávateľke.
-
K vybaveniu a zariadeniu ŠKD sa správam šetrne.
-
Nikdy svojvoľne neopúšťam triedu, v prípade odchodu oznámim dôvod pani vychovávateľke.
-
S nožnicami a inými ostrými predmetmi pracujem maximálne opatrne, pod dohľadom dospelej osoby.
-
Nesmiem manipulovať s elektrickými zariadeniami a oknami.
-
Pri pobyte mimo budovy sa riadim pokynmi pani vychovávateľky.
-
V priestoroch školy nebehám, správam sa bezpečne.
-
Pri odchode zo ŠKD odložím vypožičané hračky a iné potreby na pôvodné miesto.
Výchova a činnosť v školskom klube detí na našej škole sa delí na:
A1 : Oddychová , relaxačná činnosť
A2 : Rekreačná činnosť
B : Záujmové oblasti výchovy
C : Písanie domácich úloh
Záujmové oblasti výchovy ŠKD podľa obsahu delíme na :
Komunikácia a práca s informáciami:
Obsahom je rozvoj rozumového poznávania, rozvoj reči, verbálna a neverbálna komunikácia, virtuálna komunikácia , efektívna komunikácia. Kritické myslenie, riešenie problémov, vyhľadávanie a overovanie informácií. Čitateľská, matematická a digitálna gramotnosť.
Cieľové zameranie výchovnej oblasti :
- osvojiť si schopnosti prezentačných zručností, diskutovať, obhajovať vlastné názory
- vedieť vyjadriť svoj názor ústnou aj písomnou formou
- vedieť pracovať s knihou, pochopiť funkcie písanej reči a porozumieť významu textu
- rozvíjať jazykové a komunikačné zručnosti, rozvoj slovnej zásoby a gramatickej správnosti vyjadrovania
- používať kritické a analytické myslenie pri poznávaní nebezpečenstva internetu a online prostredia
Sebarozvoj a svet práce:
V tejto oblasti ide o objavovanie a definovanie seba samého, sebadôveru, sebadisciplínu a budovanie pevnej vôle. Rozvíjať měkké zručnosti – tímová spolupráca, kooperácia, asertivita, tvorivé myslenie, empatia. Vedieť sa správne rozhodnúť a riešiť konflikty.
Cieľové zameranie výchovnej oblasti:
- vedieť spolupracovať so skupinou
- prejavovať iniciativnosť, tvorivosť a zvedavosť pri poznávaní sveta okolo seba
- rozvíjať základy manuálnych a technických zručností
- získavať zručnosť rozvíjaním finančnej gramotnosti potrebnej pre praktický život
- nadobúdať pracovné zručnosti v rôznych oblastiach ľudskej činnosti
- byť zodpovedný za pracovné úlohy
- dokončiť začatú prácu
Zdravie a subjektívna pohoda :
Obsahom je fyzické zdravie, duševné zdravie, zdravý životný štýl, správna životospráva, šport, cvičenie, režim dňa. Dôležitosť prítomného okamihu, subjektívna pohoda- byť bez strachu, úzkosti. Byť spokojný a mať pocit šťastia.
Cieľové zameranie výchovnej oblasti:
- získať informácie o zdravom životnom štýle, uspokojiť svoje fyzické potreby
– spánok, strava, pohyb, odpočinok vo svojom dennom režime - mať pozitivny vzťah k pohybovým aktivitám a športu
- získať informácie o situáciách ohrozujúcich zdravie a vedieť poskytnúť prvú pomoc na veku primeranej úrovni, poznať dôležité linky pomoci
- upevňovať hygienické zásady, návyky sebaobslužných činností, poznať kultúru stolovania a zásady slušného správania
- získať správne návyky država tela a mať kultivovaný pohybový prejav
Spoločnosť a príroda:
Obsahom sú hodnoty společnosti, sloboda, demokracia, práva a povinnosti, Ľudské práva. Inkluzívny prístup k sociálne znevýhodneným skupinám.Medziľudské vzťahy, tolerancia, akceptácia , rešpektovanie, dialog, kompromis. Trvalo udržateľný rozvoj. Planéta Zem. Vesmír. Globálne problémy ľudstva.
Cieľové zameranie výchovnej oblasti:
- prijímať odlišnosti, etické správanie
- diskutovať o mediálne aktívnych skupinách propagujúcich extremizmus, nežiadúce postoje a názory v rôznych oblastiach napr. youtuberi, influencemi
- aplikovať prírodovedné vedomosti súvisiace so společenskými a globálními výzvami
- upevňovať zásady environmentálního prístupu k životnému prostrediu
Kultúra a umenie:
Obsahom je rozvíjať kulturne dedičstvo, tradicie, zvyky, obyčeje. Rozmanitosť a vplyv iných kultúr, národnú hrdosť a vlastenectvo. Rozvíjať výtvarné, hudobné a literárno-dramatické umenie.
Cieľové zameranie výchovnej oblasti :
- využívať rôzne formy umenia na vlastné sebavyjadrenie-hudobné, výtvarné,
- dramatické, tanečné
- prejaviť vzťah k ľudovým tradíciám, chrániť a poznávať kultúrne dedičstvo
- rozvíjať základy tvorivých schopností a zručností - prejavovať pozitívny vzťah v oblasti kultúry ( múzeá, galérie atď.)
- podieľať sa na príprave kultúrnych podujatí v oddelení
- objavovať krásu v bežnom živote
Vzdelávacia oblasť:
štúdium encyklopédií, časopisov, hádanky, osem smerovky, hlavolamy, sebadisciplína, pomoc pri písaní domácich úloh, popoludňajšie čitateľské aktivity, získavať nové poznatky a utvrdzovať ich v ŠKD, atď.