Školský klub my radi máme,                    Knižky, hry aj stavebnice,          

veľmi často sa v ňom hráme.                  máme ich aj na tisíce.

Píšeme si úlohy, aj sa naučíme,              Či sme vonku a či dnuká,

pekný darček si tiež rýchlo vyrobíme.      od závisti každý puká,

Hudba, spev aj tanec divý,                    keď nechodí s nami,   

stvárame tu občas divy.                        závidí nám za dverami.

   

   

Školský klub detí pri Základnej škole v Kameňanoch, bol zriadený 1. septembra 2007. Oddelenia vedie p. vychov. Mgr. Martina Rusová, ktoré navštevuje 22 detí 1.- 4. ročníka. Hlavným poslaním je výchovno-vzdelávacia činnosť v čase mimo vyučovania, ktorá sa uskutočňuje zaujímavými formami. Pomáha odstraňovať únavu z vyučovania. Podporuje u detí zmysel pre poriadok, starostlivosť, šetrnosť, ohľaduplnosť, vzájomnú pomoc, záujem detí o prírodu atď.                      

 

Dodržiavať školský poriadok ŠZ

 

Hlavné úlohy ŠKD pre školský rok 2025/2026  

  •  Neustále spolupracovať s pedagógmi 1. stupňa a s rodičmi, a tým skvalitňovať prípravu detí  na vyučovanie.
  •  Rozširovať vedomosti o prírode a spoločnosti a podieľať sa na zlepšení prospechu žiakov.
  •  Dôsledne utvárať a upevňovať zdravotné a hygienické návyky žiakov, a tak zlepšovať starostlivosť o ich zdravie a hygienu.
  •  Rozvíjať a posilňovať vzťahy medzi žiakmi, odstraňovať šikanovanie.
  •  Vo výchovnej činnosti využívať vychádzky do prírody a relaxáciu.
  •  Zabezpečovať odpočinkovú a záujmovú činnosť detí.
  •  Neustále študovať dostupnú metodickú a odbornú literatúru.                                                                                                                             
  •  Dbať o naplnenosť oddelenia žiakmi.
  •  Voliť dobrovoľné výchovné zložky podľa záujmu žiakov a uplatňovať práva dieťaťa.
  •  Viesť žiakov ku kolektívnej práci, vedieť ho podriaďovať záujmom  kolektívu.
  •  Sledovať život okolo žiakov a vhodne ho využívať (kladné a záporné príklady).
  •  Venovať pozornosť šetreniu inventára  ŠKD, zabrániť jeho ničeniu.
  •  Pri riešení výchovných otázok spolupracovať s rodičmi.
  •  Vypracovať týždenné plány výchovnej činnosti.
  •  Pravidelne spolupracovať s učiteľmi.
  •  K práci ŠKD pristupovať zodpovedne a cieľavedome.
  •  Využívať hravé formy  vo výchovnej činnosti, spoločné čítanie, besedy, vychádzky.
  •  Viesť žiakov k ochrane prírody a školskému majetku.                 

Pravidlá bezpečného školského klubu

  •   Po príchode do ŠKD odkladám školskú aktovku na určené miesto.
  •   Dodržujem hygienické zásady.
  •   Ak sa necítim dobre alebo sa zraním, okamžite to hlásim pani vychovávateľke.
  •   K vybaveniu a zariadeniu ŠKD sa správam šetrne.
  •   Nikdy svojvoľne neopúšťam triedu, v prípade odchodu oznámim dôvod pani vychovávateľke.
  •   S nožnicami a inými ostrými predmetmi pracujem maximálne opatrne, pod dohľadom dospelej osoby.
  •   Nesmiem manipulovať s elektrickými zariadeniami a oknami.
  •   Pri pobyte mimo budovy sa riadim pokynmi pani vychovávateľky.
  •   V priestoroch školy nebehám, správam sa bezpečne.
  •   Pri odchode zo ŠKD odložím vypožičané hračky a iné potreby na   pôvodné miesto.

 

Výchova a činnosť v školskom klube detí na našej škole sa delí na:

     A1: Oddychová, relaxačná činnosť

     A2: Rekreačná činnosť

       B: Záujmové oblasti výchovy

       CPísanie domácich úloh

 

 Záujmové oblasti výchovy  ŠKD podľa obsahu delíme na :

 Komuníkácia a práca s informáciami

  • osvojovať si schopnosti prezentačných zručností, diskutovať, obhajovať vlastné názory s využitím analytických zručností a kritického myslenia
  • vyjadrovať názory ústnou aj písomnou formou v súlade s komunikačnou situáciou, v rôznom komunikačnom prostredí
  • vyjadrovať svoje myšlienky v materinskom aj cudzom jazyku, pracovať s knihou, tvoriť texty rôznych štýlov, tvoriť vlastné texty, pochopiť funkcie písanej reči a porozumieť významu textu
  • aplikovať informatickú kultúru založenú na rešpektovaní právnych a etických zásad používania IKT a mediálnych produktov
  • používať kritické a analytické myslenie pri poznávaní nebezpečenstva internetu a online prostredia (dostupnosť informácií, strata súkromia, otvorenosť k ľuďom)
  • rozvíjať jazykové a komunikačné zručnosti s ohľadom na čistotu jazykového prejavu, rozvoja slovnej zásoby a gramatickej správnosti vyjadrovania
  • osvojovať si komunikačnú etiku
  • využívať matematické myslenie a logické operácie v každodennom živote a štúdiu

Sebarozvoj a svet práce

  • prejavovať podnikavosť, iniciatívnosť, tvorivosť a prirodzenú zvedavosť pri poznávaní sveta okolo seba
  • osvojovať si zručnosti riešiť konflikty, vyjadrovať svoje postoje a názory na primeranej úrovni empatie a asertivity
  • zapájať sa úspešne do bežného života rozvíjaním zručností finančnej gramotnosti
  • aplikovať metakognitívne stratégie pri postupoch vlastného učenia sa
  • využívať vlastné záujmy na podporu sebarealizácie a voľby povolania
  • aplikovať zručnosti kooperácie a spolupráce ako člen tímu, sociálnej skupiny
  • nadobúdať pracovné zručnosti v rôznych oblastiach ľudskej činnosti
  • byť zodpovedný za pracovné úlohy – dokončiť začatú prácu

Zdravie a subjektívna pohoda

  • vykonávať činnosti zodpovedajúce svojmu osobnému potenciálu v oblasti pohybových aktivít, športu a telesnej výchovy
  • dosahovať duševnú rovnováhu prostredníctvom kompenzácie duševného a fyzického zaťaženia školského vyučovania pohybovými aktivitami
  • získať informácie o zdravom životnom štýle (stánok, strava, pohyb, odpočinok) vo svojom dennom režime
  • využívať svoj talent a nadanie na vyjadrovanie svojej životnej spokojnosti
  • mať pozitívny vzťah k pohybovým aktivitám a športu s ich pravidelným začlenením do denného režimu
  • získať informácie o situáciách ohrozujúcich zdravie a vedieť poskytnúť prvú pomoc na veku primeranej úrovni. Poznať dôležité linky pomoci.
  • upevňovať hygienické zásady, návyky základných sebaobslužných činností, poznať kultúru stolovania a aplikáciu zásad slušného správania v praxi
  • prejaviť prosociálne zručnosti pri sebapoznávaní, riešení emočných problémov, mať schopnosť zvládnuť vlastné pozitívne a negatívne emócie, riešiť kvalitu vzťahov s rodičmi, spolužiakmi, učiteľmi, vychovávateľmi
  • získať správne návyky držania tela a mať kultivovaný pohybový prejav
  • nadobudnúť odolnosť a správne sociálne návyky ako prevenciu pred rizikovým správaním

Spoločnosť a príroda

  • utvrdzovať etické správanie, prijímanie odlišností, občianske postoje a zručnosti ako trvalé aspekty občianskej spoločnosti
  • upevňovať vlastné poznanie a aplikáciu spoločenských, kultúrnych a právnych noriem v správaní voči okoliu
  • diskutovať o mediálnych aktívnych skupinách, ktoré spochybňujú demokratické hodnoty a propagujú extrémizmus v rôznych oblastiach (napr. youtuberi, influenceri propagujúci nežiadúce postoje a názory v rozpore s demokratickými hodnotami a spoločenskými normami
  • aplikovať prírodovedné vedomosti a formulovať argumenty na podporu rozhodnutí a odporúčaní súvisiacich so spoločenskými alebo globálnymi výzvami
  • demonštrovať zásady environmentálneho prístupu k životnému prostrediu
  • rozvíjať abstraktné myslenie smerujúce k pochopeniu podstaty témy a aj experimentovanie a bádanie
  • zapájať sa do výberu a realizácie dobrovoľníckych aktivít
 

Kultúra a umenie

  • aplikovať podnety moderného výtvarného umenia, podnety inšpirované dejinami umenia, podnety inšpirované dejinami umenia, podnety architektúry, podnety fotografie, podnety videa a filmu, podnety elektronických médií, podnety dizajnu a remesiel, podnety speváckej a inštrumentálnej činnosti, podnety iných oblastí poznávania sveta pri vlastnom experimentovaní, rozvíjaní tvorivosti a kreativity postavených na vlastnom zážitku a skúseností
  • nadobudnúť interkultúrne kompetencie a uvedomovať si vzájomný vplyv rôznych kultúr na Slovensku v kontexte histórie a súčasnosti
  • využívať rôzne formy umenia (hudobné, výtvarné, dramatické, tanečné) na vlastné sebavyjadrenie, originálne reflexie skutočnosti, schopnosti kritického čítania a interpretácie
  • prejavovať vzťah k ľudovým tradíciám, ochrane a poznávaní kultúrneho dedičstva, poznávaniu kultúrnych hodnôt umenia
  • využívať pri komunikácii a interakcii s ľuďmi poznatky o kultúrach, náboženstve a tradíciách národnostných menšín žijúcich na Slovensku
  • vnímať umenie a kultúru na základe súčasných kultúrnych procesov a aktuálnych problémov, chápať význam etických faktorov a estetickej činnosti v každodennom živote, význam umenia v živote jednotlivca a spoločnosti
  • rozvíjať poznanie seba ako euroobčana v oblasti kultúry, využívať skúsenosti muzeálnej a galerijnej pedagogiky

Vzdelávacia oblasť:

štúdium encyklopédií, časopisov, hádanky, osem smerovky, hlavolamy, sebadiscilína, pomoc pri písaní domácich úloh, popoludňajšie čitateľské aktivity, získavať nové poznatky a utvrdzovať ich v ŠKD, atď.

 

ŠKOLSKÝ  KLUB DETÍ PRI ZŠ V KAMEŇANOCH

 

Výchovný plán na školský rok 2025/2026

 

September: Vítanie prvákov do ŠKD

  • Oboznámenie sa s režimom školy, školským poriadkom a poriadkom ŠKD, základné orientácie v škole a v blízkom okolí
  • Pravidlá a zásady spolužitia v ŠKD
  • Kvízy a súťaže
  • Poriadok v aktovke
  • Šarkaniáda  
  • Ochutnávka ovocia a zeleniny
  • Popoludňajšie čítanie v ŠKD                                                 

Október: Jeseň

  • Jesenná tematika, vychádzky do prírody, pozorovanie prírody
  • Výstava výkresov na nástenke  
  • Kreatívne výtvarné techniky – téma jeseň
  • Práca s prírodným materiálom
  • Turistické vychádzky
  • Tvorivá dielňa - pozdrav: Úcta k starším
  • Dodržiavanie základných návykov správneho stolovania
  • Zamerať sa na mesiac úcty k starším

November: Príprava na zimu

  • Pamiatka zosnulých-  viesť žiakov k úctivému správaniu sa na cintorínoch
  • Ilustrácia rozprávky na papier
  • Tvorivá dielňa – práca s netradičným materiálom
  • Vychádzky do prírody
  • Človek a obyvatelia lesa v zime
  • Výroba kŕmidiel pre vtáky, kŕmenie vtáčikov
  • Výroba vianočnej pohľadnice
  • Výstava „vianočnej pohľadnice“- vyhodnotenie súťaže

December: Vianočné dielne

  • Príchod Mikuláša a Vianoc-  sviatky radosti a pokoja, význam sviatkov, zvyky v období Vianoc                                                         
  • Tvorivá dielňa – mikulášska čižma, vianočné ozdoby
  • Koledy a vianočné piesne
  • DVD rozprávky
  • Prechádzka zimnou krajinou

Január: Zima                                                                                      

  • Starostlivosť o vtáčiky
  • Pravidlá hygieny
  • Zimné športy
  • Kvízy
  • Starostlivosť o izbové kvety

Február: Karneval

  • Zimné športy
  • Výroba darčekov pre budúcich prváčikov
  • Výroba masiek na karneval
  • Detský karneval- súťaže, prehliadka masiek, ocenenie, diskotéka
  • Tvorivá dielňa – vločky, rodinka snehuliakov

Marec: Jar, mesiac knihy

  • Vychádzka do jarnej prírody
  • Mesiac knihy- pestovať vzťah  a lásku žiakov ku knihám, výstava detských knižiek, návšteva knižnice, beseda
  • Týždeň hlasného čítania.
  • Tvorivá dielňa – zhotovenie vlastnej knižky, téma zvieratká
  • Zhotovenie darčekov pre priateľov
  • Loptové popoludnie, súťaživé hry

Apríl:  Veľká noc, Deň Zeme

  • Príroda sa prebúdza - vychádzky
  • Výzdoba ŠKD
  • Veľká noc- tradície, zvyky, veľkonočné kraslice...
  • Tvorivá dielňa -  maľovanie kraslíc, kuriatka, zajačiky
  • Súťaže a kvízy s environmentálnou tematikou
  • Zásady správneho stolovania : upevnenie stolovacích návykov
  • Bezpečnosť v doprave, beseda
  • DVD – rozprávka

Máj: Deň matiek

  • Deň matiek – úcta a láska k rodičom, k matkám
  • Tvorivá dielňa – výroba darčekov pre mamičky, lúčne kvety , motýle
  • Kameňany - moja obec, vychádzka, spoznávanie krás  prírody           
  • Návšteva žiackej knižnice, pokračovanie v čítaní
  • Športové hry a súťaže na školskom ihrisku
  • Zásady správneho stolovania: Upevnenie stolovacích návykov
  • Vychádzka do okolia školy

Jún: Leto, MDD

  • Deň detí – mať sviatok je príjemné, kreslenie na chodník
  • Športové súťaže  na školskom ihrisku
  • Tvorivá dielňa – letná lúka, skladačky, voľná technika , puzzle
  • Poďme  spolu do prírody – ochrana prírody, environmentálne cítenie k prírode
  • Úprava triedy
  • Hodnotenie celoročnej činnosti ŠKD