Školský klub my radi máme, Knižky, hry aj stavebnice,
veľmi často sa v ňom hráme. máme ich aj na tisíce.
Píšeme si úlohy, aj sa naučíme, Či sme vonku a či dnuká,
pekný darček si tiež rýchlo vyrobíme. od závisti každý puká,
Hudba, spev aj tanec divý, keď nechodí s nami,
stvárame tu občas divy. závidí nám za dverami.
Školský klub detí pri Základnej škole v Kameňanoch, bol zriadený 1. septembra 2007. Oddelenia vedie p. vychov. Mgr. Martina Rusová, ktoré navštevuje 22 detí 1.- 4. ročníka. Hlavným poslaním je výchovno-vzdelávacia činnosť v čase mimo vyučovania, ktorá sa uskutočňuje zaujímavými formami. Pomáha odstraňovať únavu z vyučovania. Podporuje u detí zmysel pre poriadok, starostlivosť, šetrnosť, ohľaduplnosť, vzájomnú pomoc, záujem detí o prírodu atď.
Dodržiavať školský poriadok ŠZ
Hlavné úlohy ŠKD pre školský rok 2025/2026
- Neustále spolupracovať s pedagógmi 1. stupňa a s rodičmi, a tým skvalitňovať prípravu detí na vyučovanie.
- Rozširovať vedomosti o prírode a spoločnosti a podieľať sa na zlepšení prospechu žiakov.
- Dôsledne utvárať a upevňovať zdravotné a hygienické návyky žiakov, a tak zlepšovať starostlivosť o ich zdravie a hygienu.
- Rozvíjať a posilňovať vzťahy medzi žiakmi, odstraňovať šikanovanie.
- Vo výchovnej činnosti využívať vychádzky do prírody a relaxáciu.
- Zabezpečovať odpočinkovú a záujmovú činnosť detí.
- Neustále študovať dostupnú metodickú a odbornú literatúru.
- Dbať o naplnenosť oddelenia žiakmi.
- Voliť dobrovoľné výchovné zložky podľa záujmu žiakov a uplatňovať práva dieťaťa.
- Viesť žiakov ku kolektívnej práci, vedieť ho podriaďovať záujmom kolektívu.
- Sledovať život okolo žiakov a vhodne ho využívať (kladné a záporné príklady).
- Venovať pozornosť šetreniu inventára ŠKD, zabrániť jeho ničeniu.
- Pri riešení výchovných otázok spolupracovať s rodičmi.
- Vypracovať týždenné plány výchovnej činnosti.
- Pravidelne spolupracovať s učiteľmi.
- K práci ŠKD pristupovať zodpovedne a cieľavedome.
- Využívať hravé formy vo výchovnej činnosti, spoločné čítanie, besedy, vychádzky.
- Viesť žiakov k ochrane prírody a školskému majetku.
Pravidlá bezpečného školského klubu
- Po príchode do ŠKD odkladám školskú aktovku na určené miesto.
- Dodržujem hygienické zásady.
- Ak sa necítim dobre alebo sa zraním, okamžite to hlásim pani vychovávateľke.
- K vybaveniu a zariadeniu ŠKD sa správam šetrne.
- Nikdy svojvoľne neopúšťam triedu, v prípade odchodu oznámim dôvod pani vychovávateľke.
- S nožnicami a inými ostrými predmetmi pracujem maximálne opatrne, pod dohľadom dospelej osoby.
- Nesmiem manipulovať s elektrickými zariadeniami a oknami.
- Pri pobyte mimo budovy sa riadim pokynmi pani vychovávateľky.
- V priestoroch školy nebehám, správam sa bezpečne.
- Pri odchode zo ŠKD odložím vypožičané hračky a iné potreby na pôvodné miesto.
Výchova a činnosť v školskom klube detí na našej škole sa delí na:
A1: Oddychová, relaxačná činnosť
A2: Rekreačná činnosť
B: Záujmové oblasti výchovy
C: Písanie domácich úloh
Záujmové oblasti výchovy ŠKD podľa obsahu delíme na :
Komuníkácia a práca s informáciami
- osvojovať si schopnosti prezentačných zručností, diskutovať, obhajovať vlastné názory s využitím analytických zručností a kritického myslenia
- vyjadrovať názory ústnou aj písomnou formou v súlade s komunikačnou situáciou, v rôznom komunikačnom prostredí
- vyjadrovať svoje myšlienky v materinskom aj cudzom jazyku, pracovať s knihou, tvoriť texty rôznych štýlov, tvoriť vlastné texty, pochopiť funkcie písanej reči a porozumieť významu textu
- aplikovať informatickú kultúru založenú na rešpektovaní právnych a etických zásad používania IKT a mediálnych produktov
- používať kritické a analytické myslenie pri poznávaní nebezpečenstva internetu a online prostredia (dostupnosť informácií, strata súkromia, otvorenosť k ľuďom)
- rozvíjať jazykové a komunikačné zručnosti s ohľadom na čistotu jazykového prejavu, rozvoja slovnej zásoby a gramatickej správnosti vyjadrovania
- osvojovať si komunikačnú etiku
- využívať matematické myslenie a logické operácie v každodennom živote a štúdiu
Sebarozvoj a svet práce
- prejavovať podnikavosť, iniciatívnosť, tvorivosť a prirodzenú zvedavosť pri poznávaní sveta okolo seba
- osvojovať si zručnosti riešiť konflikty, vyjadrovať svoje postoje a názory na primeranej úrovni empatie a asertivity
- zapájať sa úspešne do bežného života rozvíjaním zručností finančnej gramotnosti
- aplikovať metakognitívne stratégie pri postupoch vlastného učenia sa
- využívať vlastné záujmy na podporu sebarealizácie a voľby povolania
- aplikovať zručnosti kooperácie a spolupráce ako člen tímu, sociálnej skupiny
- nadobúdať pracovné zručnosti v rôznych oblastiach ľudskej činnosti
- byť zodpovedný za pracovné úlohy – dokončiť začatú prácu
Zdravie a subjektívna pohoda
- vykonávať činnosti zodpovedajúce svojmu osobnému potenciálu v oblasti pohybových aktivít, športu a telesnej výchovy
- dosahovať duševnú rovnováhu prostredníctvom kompenzácie duševného a fyzického zaťaženia školského vyučovania pohybovými aktivitami
- získať informácie o zdravom životnom štýle (stánok, strava, pohyb, odpočinok) vo svojom dennom režime
- využívať svoj talent a nadanie na vyjadrovanie svojej životnej spokojnosti
- mať pozitívny vzťah k pohybovým aktivitám a športu s ich pravidelným začlenením do denného režimu
- získať informácie o situáciách ohrozujúcich zdravie a vedieť poskytnúť prvú pomoc na veku primeranej úrovni. Poznať dôležité linky pomoci.
- upevňovať hygienické zásady, návyky základných sebaobslužných činností, poznať kultúru stolovania a aplikáciu zásad slušného správania v praxi
- prejaviť prosociálne zručnosti pri sebapoznávaní, riešení emočných problémov, mať schopnosť zvládnuť vlastné pozitívne a negatívne emócie, riešiť kvalitu vzťahov s rodičmi, spolužiakmi, učiteľmi, vychovávateľmi
- získať správne návyky držania tela a mať kultivovaný pohybový prejav
- nadobudnúť odolnosť a správne sociálne návyky ako prevenciu pred rizikovým správaním
Spoločnosť a príroda
- utvrdzovať etické správanie, prijímanie odlišností, občianske postoje a zručnosti ako trvalé aspekty občianskej spoločnosti
- upevňovať vlastné poznanie a aplikáciu spoločenských, kultúrnych a právnych noriem v správaní voči okoliu
- diskutovať o mediálnych aktívnych skupinách, ktoré spochybňujú demokratické hodnoty a propagujú extrémizmus v rôznych oblastiach (napr. youtuberi, influenceri propagujúci nežiadúce postoje a názory v rozpore s demokratickými hodnotami a spoločenskými normami
- aplikovať prírodovedné vedomosti a formulovať argumenty na podporu rozhodnutí a odporúčaní súvisiacich so spoločenskými alebo globálnymi výzvami
- demonštrovať zásady environmentálneho prístupu k životnému prostrediu
- rozvíjať abstraktné myslenie smerujúce k pochopeniu podstaty témy a aj experimentovanie a bádanie
- zapájať sa do výberu a realizácie dobrovoľníckych aktivít
Kultúra a umenie
- aplikovať podnety moderného výtvarného umenia, podnety inšpirované dejinami umenia, podnety inšpirované dejinami umenia, podnety architektúry, podnety fotografie, podnety videa a filmu, podnety elektronických médií, podnety dizajnu a remesiel, podnety speváckej a inštrumentálnej činnosti, podnety iných oblastí poznávania sveta pri vlastnom experimentovaní, rozvíjaní tvorivosti a kreativity postavených na vlastnom zážitku a skúseností
- nadobudnúť interkultúrne kompetencie a uvedomovať si vzájomný vplyv rôznych kultúr na Slovensku v kontexte histórie a súčasnosti
- využívať rôzne formy umenia (hudobné, výtvarné, dramatické, tanečné) na vlastné sebavyjadrenie, originálne reflexie skutočnosti, schopnosti kritického čítania a interpretácie
- prejavovať vzťah k ľudovým tradíciám, ochrane a poznávaní kultúrneho dedičstva, poznávaniu kultúrnych hodnôt umenia
- využívať pri komunikácii a interakcii s ľuďmi poznatky o kultúrach, náboženstve a tradíciách národnostných menšín žijúcich na Slovensku
- vnímať umenie a kultúru na základe súčasných kultúrnych procesov a aktuálnych problémov, chápať význam etických faktorov a estetickej činnosti v každodennom živote, význam umenia v živote jednotlivca a spoločnosti
- rozvíjať poznanie seba ako euroobčana v oblasti kultúry, využívať skúsenosti muzeálnej a galerijnej pedagogiky
Vzdelávacia oblasť:
štúdium encyklopédií, časopisov, hádanky, osem smerovky, hlavolamy, sebadiscilína, pomoc pri písaní domácich úloh, popoludňajšie čitateľské aktivity, získavať nové poznatky a utvrdzovať ich v ŠKD, atď.
ŠKOLSKÝ KLUB DETÍ PRI ZŠ V KAMEŇANOCH
Výchovný plán na školský rok 2025/2026
September: Vítanie prvákov do ŠKD
- Oboznámenie sa s režimom školy, školským poriadkom a poriadkom ŠKD, základné orientácie v škole a v blízkom okolí
- Pravidlá a zásady spolužitia v ŠKD
- Kvízy a súťaže
- Poriadok v aktovke
- Šarkaniáda
- Ochutnávka ovocia a zeleniny
- Popoludňajšie čítanie v ŠKD
Október: Jeseň
- Jesenná tematika, vychádzky do prírody, pozorovanie prírody
- Výstava výkresov na nástenke
- Kreatívne výtvarné techniky – téma jeseň
- Práca s prírodným materiálom
- Turistické vychádzky
- Tvorivá dielňa - pozdrav: Úcta k starším
- Dodržiavanie základných návykov správneho stolovania
- Zamerať sa na mesiac úcty k starším
November: Príprava na zimu
- Pamiatka zosnulých- viesť žiakov k úctivému správaniu sa na cintorínoch
- Ilustrácia rozprávky na papier
- Tvorivá dielňa – práca s netradičným materiálom
- Vychádzky do prírody
- Človek a obyvatelia lesa v zime
- Výroba kŕmidiel pre vtáky, kŕmenie vtáčikov
- Výroba vianočnej pohľadnice
- Výstava „vianočnej pohľadnice“- vyhodnotenie súťaže
December: Vianočné dielne
- Príchod Mikuláša a Vianoc- sviatky radosti a pokoja, význam sviatkov, zvyky v období Vianoc
- Tvorivá dielňa – mikulášska čižma, vianočné ozdoby
- Koledy a vianočné piesne
- DVD rozprávky
- Prechádzka zimnou krajinou
Január: Zima
- Starostlivosť o vtáčiky
- Pravidlá hygieny
- Zimné športy
- Kvízy
- Starostlivosť o izbové kvety
Február: Karneval
- Zimné športy
- Výroba darčekov pre budúcich prváčikov
- Výroba masiek na karneval
- Detský karneval- súťaže, prehliadka masiek, ocenenie, diskotéka
- Tvorivá dielňa – vločky, rodinka snehuliakov
Marec: Jar, mesiac knihy
- Vychádzka do jarnej prírody
- Mesiac knihy- pestovať vzťah a lásku žiakov ku knihám, výstava detských knižiek, návšteva knižnice, beseda
- Týždeň hlasného čítania.
- Tvorivá dielňa – zhotovenie vlastnej knižky, téma zvieratká
- Zhotovenie darčekov pre priateľov
- Loptové popoludnie, súťaživé hry
Apríl: Veľká noc, Deň Zeme
- Príroda sa prebúdza - vychádzky
- Výzdoba ŠKD
- Veľká noc- tradície, zvyky, veľkonočné kraslice...
- Tvorivá dielňa - maľovanie kraslíc, kuriatka, zajačiky
- Súťaže a kvízy s environmentálnou tematikou
- Zásady správneho stolovania : upevnenie stolovacích návykov
- Bezpečnosť v doprave, beseda
- DVD – rozprávka
Máj: Deň matiek
- Deň matiek – úcta a láska k rodičom, k matkám
- Tvorivá dielňa – výroba darčekov pre mamičky, lúčne kvety , motýle
- Kameňany - moja obec, vychádzka, spoznávanie krás prírody
- Návšteva žiackej knižnice, pokračovanie v čítaní
- Športové hry a súťaže na školskom ihrisku
- Zásady správneho stolovania: Upevnenie stolovacích návykov
- Vychádzka do okolia školy
Jún: Leto, MDD
- Deň detí – mať sviatok je príjemné, kreslenie na chodník
- Športové súťaže na školskom ihrisku
- Tvorivá dielňa – letná lúka, skladačky, voľná technika , puzzle
- Poďme spolu do prírody – ochrana prírody, environmentálne cítenie k prírode
- Úprava triedy
- Hodnotenie celoročnej činnosti ŠKD
