Výchovný program ŠKD je k nahliadnutiu v riaditeľni Základnej školy v Kameňanoch

 

Hra ako dôležitá súčasť výchovného procesu

 

     MOTTO: Výchova detí je činnosť, pri ktorej musíme obetovať čas, aby sme ho získali.

Jean Jacques Rousseau

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

 

VÝCHOVNÝ    PROGRAM

 

              Forma výchovy a vzdelávania                        Denná

              Výchovný jazyk                                                Slovenský

              Druh školského zariadenia                             Štátne

              Dátum prerokovania s pedagogickou            26.8.2021

              radou školy

              Dátum prerokovania s radou školy               21.10.2021

              Platnosť dokumentu                                      1. 9. 2021 – 31.8.2025

              Zriaďovateľ                                                     Obec Kameňany

 

              Obsah

  1. Ciele a poslanie výchovy
  2. Formy výchovy a vzdelávania
  3. Výchovný jazyk
  4. Tematické oblasti výchovy
  5. Výchovný plán
  6. Personálne zabezpečenie
  7. Materiálno – technické priestorové podmienky
  8. Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove
  9. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí
  10. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov školského zariadenia
  11. Požiadavky na kontinuálne vzdelávanie pedagogických zamestnancov
  12. Výchovné osnovy ŠKD

 

1. Ciele a poslanie výchovy

Poslaním školského klubu detí je umožniť deťom ich osobnostný potenciál, záujmy a vzdelávacie potreby v podporujúcom prostredí uplatňujúcom požiadavky na výchovu mimo vyučovania a výchovu vo voľnom čase.

 

Ciele výchovy a vzdelávania v školskom klube detí sú:

  - rozvíjať spôsobilosti kľúčové pre život v 21. storočí v prepojení na ciele a profil absolventa

  základného vzdelania,

  - rozvíjať spôsobilosti oceňovať voľný čas ako hodnotu, využívať ho zmysluplne a racionálne  

  pre svoj rozvoj,

  - rozvíjať spôsobilosti plánovať a vyberať si vhodné činnosti na participáciu, rekreáciu

  a relaxáciu,

  - podporovať inkluzívny a individualizovaný (diferencovaný, personalizovaný) prístup vo

  výchove a vzdelávaní, v centre ktorého stojí dieťa, jeho osobnostný potenciál a výchovno- 

  vzdelávacie potreby,

  - podporovať podnikavosť, iniciatívnosť, tvorivosť a prirodzenú zvedavosť pri poznávaní

  sveta okolo seba,

  - uplatňovať a chrániť práva dieťaťa v spolupráci s rodinou, zriaďovateľom a ďalšími

  zainteresovanými stranami (partnermi) podieľajúcimi sa na výchove,

  - zabezpečiť oddych a relaxáciu detí po vyučovaní v škole,

  - rozvíjať záujmy a napĺňať novo-vynárajúce sa potreby súčasných detí,

  - podporovať aktivity vzťahujúce sa ku škole,

  - zabezpečovať deťom podmienky na prípravu na vyučovanie

 

Vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy: 

Školský klub detí zabezpečuje pre deti na Základnej škole nenáročnú záujmovú činnosť podľa výchovného programu školského zariadenia zameraného na ich prípravu na vyučovanie a na uspokojovanie a rozvíjanie ich záujmov v čase mimo vyučovania.

 

Ciele školského klubu detí:

  • Vytvárať kladný vzťah ku škole, k učeniu.
  • Formovať u detí prosociálne cítenie.
  • Viesť ich k osvojovaniu si celoživotných pravidiel.
  • Odbúravať u detí stres prostredníctvom aktívneho pohybu.
  • Rozvíjať tvorivú detskú prácu s prihliadnutím na vek dieťaťa.
  • V záujmovej činnosti využívať nielen prírodný, ale aj druhotný materiál.
  • Rozvíjať aktívne estetické vnímanie a cítenie.
  • Podporovať originalitu a sebarealizáciu detí.
  • Pestovať sebadisciplínu a znižovať agresivitu.
  • Dodržiavať čistotu a hygienu prostredia.
  • Zdokonaľovať motoriku rúk a osvojenie si pracovných návykov.
  • Rozvíjať kladný vzťah k rodine.
  • Využívať odpadový materiál- kladný vzťah k životnému prostrediu.
  • Rozvíjať pohybové schopnosti, otužovanie pobytom v prírode.

Kľúčové kompetencie

     Kompetencia učiť sa učiť

  • prejavovať záujem o celoživotné vzdelávanie
  • rieši nové, neznáme úlohy a situácie
  • prejavuje záujem o nové informácie
  • poznávať zmysel a cieľ učenia, rozvíjať sebahodnotenie

     Komunikačné kompetencie

  • zrozumiteľne vyjadruje a obhajuje svoj názor
  • vypočuje si opačný názor
  • porozumieť neverbálnej komunikácii
  • vyjadrovať sa výstižne a súvisle v písomnom a ústnom prejave

     Sociálne kompetencie

  • vlastným postupom rieši jednoduché konflikty
  • pomenuje svoje potreby, city a pocity
  • upevňuje dobré medziľudské vzťahy rešpektuje úlohy skupiny
  • efektívne spolupracuje v skupine
  • zvládne jednoduché stresové situácie

     Pracovné kompetencie

  • prejavuje samostatnosť vo vypracovaní domácich úloh
  • plánuje a hodnotí svoje činnosti
  • prijíma nové informácie a poznatky
  • dokončí prácu
  • kultivuje svoju vytrvalosť
  • plní si povinností
  • ovláda jednoduché manuálne zručnosti a samoobslužné činnosti potrebné pre praktický život
  • rozvíja manuálne zručnosti

     Občianske kompetencie

  • uvedomuje si potrebu rešpektovania práv a slobôd iných osôb
  • uvedomuje si potrebu prijatia zodpovednosti za svoje správanie prejavuje úctu k rodičom a k starším osobám
  • vie sa správať zodpovedne

     Kultúrne kompetencie

  • pozná kultúrne pamätihodnosti regiónu
  • rozlišuje kultúrne a nekultúrne správanie
  • rešpektuje iné kultúry a zvyky
  • prijíma kultúrne podnety
  • je otvorený podieľať sa na kultúrnych podujatiach v skupine,
  • ovláda základy kultúrneho správania / pozdrav, podanie ruky...

     Kompetencie k využívaniu voľného času

  • vie účelne tráviť voľný čas
  • vie si vybrať záujmové činnosti podľa svojich dispozícií
  • vie odmietnuť ponuky pre trávenie voľného času
  • vie sa orientovať v možnostiach zmyslu plného využitia voľného času

    

    2. Formy výchovy a vzdelávania

Výchovu mimo vyučovania v ŠKD uskutočňujeme poldennou formou výchovno – vzdelávacieho pôsobenia v čase dieťaťa na vzdelávaní v škole v oddelení v ŠKD. Prevádzka ŠKD je denne od 12:00 – 16:30.

 

V ŠKD budú realizované:

a, pravidelné formy činnosti

b, priebežné formy činnosti

c, príležitostné formy činnosti

 

Budeme uplatňovať metódy:

a, tímová práca

b, riadený rozhovor

c, súťaživá forma

d, práca vo dvojiciach

 

    3. Výchovný jazyk 

Výchovným jazykom v školských kluboch detí je štátny jazyk Slovenskej republiky – slovenský jazyk. V školských kluboch detí, v ktorých sa výchova a vzdelávanie uskutočňuje v jazyku príslušnej národnostnej menšiny, je súčasťou výchovno-vzdelávacej činnosti aj komunikácia v štátnom jazyku.

 

4. Tematické oblasti výchovy

Obsahovú dimenziu výchovy mimo vyučovania reprezentujú tri piliere – personalizácia, inklúzia a subjektívna pohoda, ktoré sú obsiahnuté v tematických oblastiach výchovy.

   Tematické oblasti výchovy sú:

  1. Komunikácia a práca s informáciami
  2. Sebarozvoj a svet práce
  3. Zdravie a subjektívna pohoda
  4. Spoločnosť a príroda
  5. Kultúra a umenie

Ciele tematických oblastí výchovy

Ciele tematických oblastí výchovy sú prispôsobené požiadavkám 21. storočia, záujmom a potrebám súčasných detí i trendom vo svete vzdelávania (digitalizácia, informatizácia, inklúzia, individualizácia a diferenciácia a i.). Tematické oblasti sú vzájomne prepojené, prelínajú sa a nevystupujú ako samostatné a izolované časti. Nie sú uzavretým celkom, ale otvorenou obsahovou dimenziou výchovy mimo vyučovania, čo umožňuje ich aktualizáciu, inováciu a obohatenie v rámci výchovných programov školských zariadení. Napĺňaním cieľov tematických oblastí výchovy sa školské kluby detí plnohodnotne podieľajú na intrapersonálnom i interpersonálnom rozvoji detí a ich príprave na život. Na úrovni plánovania obsahu výchovy a vzdelávania v školských kluboch detí sa odporúča vzájomné prelínanie a striedanie tematických oblastí výchovy. Tematické oblasti výchovy je možné implementovať v rámci všetkých druhov činností, s rešpektovaním zabezpečenia psychohygieny detí a ich oddychu v čase mimo vyučovania a v čase školských prázdnin. V školskom klube detí sa realizujú oddychová a rekreačná činnosť, záujmová činnosť a príprava na vyučovanie.

 

Vzdelávacia OV

Viesť deti k tomu, aby sa učili samostatne pracovať, učiť sa, ako sa majú pripravovať na vyučovanie. Odstraňovať rečové poruchy, dbať na správny písomný prejav, naučiť ich sebakontrole. K deťom sa bude pristupovať individuálne, vzhľadom na ich osobné dispozície

 

Cieľom vzdelávacej OV je:

  • vzťah k práci a jej výsledkom
  • svedomitosť
  • starostlivosť
  • presnosť
  • tvorivosť
  • vzťah ku kolektívu
  • pravdovravnosť
  • znášanlivosť
  • upevňovanie vôľových vlastností

     4.1 Charakteristika a ciele tematických oblastí výchovy

 

4.1.1 Komunikácia a práca s informáciami

  • osvojovať si schopnosti prezentačných zručností, diskutovať, obhajovať vlastné názory s využitím analytických zručností a kritického myslenia
  • vyjadrovať názory ústnou aj písomnou formou v súlade s komunikačnou situáciou, v rôznom komunikačnom prostredí
  • vyjadrovať svoje myšlienky v materinskom aj cudzom jazyku, pracovať s knihou, tvoriť texty rôznych štýlov, tvoriť vlastné texty, pochopiť funkcie písanej reči a porozumieť významu textu
  • aplikovať informatickú kultúru založenú na rešpektovaní právnych a etických zásad používania IKT a mediálnych produktov
  • používať kritické a analytické myslenie pri poznávaní nebezpečenstva internetu a online prostredia (dostupnosť informácií, strata súkromia, otvorenosť k ľuďom)
  • rozvíjať jazykové a komunikačné zručnosti s ohľadom na čistotu jazykového prejavu, rozvoja slovnej zásoby a gramatickej správnosti vyjadrovania
  • osvojovať si komunikačnú etiku
  • využívať matematické myslenie a logické operácie v každodennom živote a štúdiu

4.1.2  Sebarozvoj a svet práce

  • prejavovať podnikavosť, iniciatívnosť, tvorivosť a prirodzenú zvedavosť pri poznávaní sveta okolo seba
  • osvojovať si zručnosti riešiť konflikty, vyjadrovať svoje postoje a názory na primeranej úrovni empatie a asertivity
  • zapájať sa úspešne do bežného života rozvíjaním zručností finančnej gramotnosti
  • aplikovať metakognitívne stratégie pri postupoch vlastného učenia sa
  • využívať vlastné záujmy na podporu sebarealizácie a voľby povolania
  • aplikovať zručnosti kooperácie a spolupráce ako člen tímu, sociálnej skupiny
  • nadobúdať pracovné zručnosti v rôznych oblastiach ľudskej činnosti
  • byť zodpovedný za pracovné úlohy – dokončiť začatú prácu

4.1.3  Zdravie a subjektívna pohoda

  • vykonávať činnosti zodpovedajúce svojmu osobnému potenciálu v oblasti pohybových aktivít, športu a telesnej výchovy
  • dosahovať duševnú rovnováhu prostredníctvom kompenzácie duševného a fyzického zaťaženia školského vyučovania pohybovými aktivitami
  • získať informácie o zdravom životnom štýle (stánok, strava, pohyb, odpočinok) vo svojom dennom režime
  • využívať svoj talent a nadanie na vyjadrovanie svojej životnej spokojnosti
  • mať pozitívny vzťah k pohybovým aktivitám a športu s ich pravidelným začlenením do denného režimu
  • získať informácie o situáciách ohrozujúcich zdravie a vedieť poskytnúť prvú pomoc na veku primeranej úrovni. Poznať dôležité linky pomoci.
  • upevňovať hygienické zásady, návyky základných sebaobslužných činností, poznať kultúru stolovania a aplikáciu zásad slušného správania v praxi
  • prejaviť prosociálne zručnosti pri sebapoznávaní, riešení emočných problémov, mať schopnosť zvládnuť vlastné pozitívne a negatívne emócie, riešiť kvalitu vzťahov s rodičmi, spolužiakmi, učiteľmi, vychovávateľmi
  • získať správne návyky držania tela a mať kultivovaný pohybový prejav
  • nadobudnúť odolnosť a správne sociálne návyky ako prevenciu pred rizikovým správaním

4.1.4  Spoločnosť a príroda

  • utvrdzovať etické správanie, prijímanie odlišností, občianske postoje a zručnosti ako trvalé aspekty občianskej spoločnosti
  • upevňovať vlastné poznanie a aplikáciu spoločenských, kultúrnych a právnych noriem v správaní voči okoliu
  • diskutovať o mediálnych aktívnych skupinách, ktoré spochybňujú demokratické hodnoty a propagujú extrémizmus v rôznych oblastiach (napr. youtuberi, influenceri propagujúci nežiadúce postoje a názory v rozpore s demokratickými hodnotami a spoločenskými normami
  • aplikovať prírodovedné vedomosti a formulovať argumenty na podporu rozhodnutí a odporúčaní súvisiacich so spoločenskými alebo globálnymi výzvami
  • demonštrovať zásady environmentálneho prístupu k životnému prostrediu
  • rozvíjať abstraktné myslenie smerujúce k pochopeniu podstaty témy a aj experimentovanie a bádanie
  • zapájať sa do výberu a realizácie dobrovoľníckych aktivít

4.1.5. Kultúra a umenie

  • aplikovať podnety moderného výtvarného umenia, podnety inšpirované dejinami umenia, podnety inšpirované dejinami umenia, podnety architektúry, podnety fotografie, podnety videa a filmu, podnety elektronických médií, podnety dizajnu a remesiel, podnety speváckej a inštrumentálnej činnosti, podnety iných oblastí poznávania sveta pri vlastnom experimentovaní, rozvíjaní tvorivosti a kreativity postavených na vlastnom zážitku a skúseností
  • nadobudnúť interkultúrne kompetencie a uvedomovať si vzájomný vplyv rôznych kultúr na Slovensku v kontexte histórie a súčasnosti
  • využívať rôzne formy umenia (hudobné, výtvarné, dramatické, tanečné) na vlastné sebavyjadrenie, originálne reflexie skutočnosti, schopnosti kritického čítania a interpretácie
  • prejavovať vzťah k ľudovým tradíciám, ochrane a poznávaní kultúrneho dedičstva, poznávaniu kultúrnych hodnôt umenia
  • využívať pri komunikácii a interakcii s ľuďmi poznatky o kultúrach, náboženstve a tradíciách národnostných menšín žijúcich na Slovensku
  • vnímať umenie a kultúru na základe súčasných kultúrnych procesov a aktuálnych problémov, chápať význam etických faktorov a estetickej činnosti v každodennom živote, význam umenia v živote jednotlivca a spoločnosti
  • rozvíjať poznanie seba ako euroobčana v oblasti kultúry, využívať skúsenosti muzeálnej a galerijnej pedagogiky

 

   5. Výchovný plán

 

 

Názvy tematických oblastí výchovy

Počet výchovno-vzdelávacích činnosti/aktivít v jednotlivých ročníkov

 

 

1. ročník                                

2. ročník

ŠT

 Vzdelávacia oblasť

114

114

114

Komunikácia a práca s informáciami

33

33

33

Sebarozvoj a svet práce

33

33

33

Zdravie a subjektívna pohoda

33

33

33

Spoločnosť a príroda

33

33

33

Kultúra a umenie

33

33

33

 

    6. Personálne zabezpečenie

Vychovávateľka spĺňa kvalifikačné požiadavky stanovené zákonom, preukazuje odbornú spôsobilosť, ktorú kvalitne a účinne uplatňuje pri výkone svojej práce, v plánovaní svojej činnosti, pri organizovaní výučby. Riadi svoj osobnostný a vzdelanostný seba rozvoj celoživotné učenie sa vo svojom odbore. Ako súčasť učiteľského zboru spolupracuje a spoluutvára vzájomné pracovné prostredie. Spolupracuje s rodičmi žiakov a triednymi učiteľmi.

 

    7. Materiálno – technické priestorové podmienky

     ŠKD nemá vlastné priestory. Na výchovno-vzdelávaciu činnosť budeme využívať triedu,

učebňu informatiky, školský dvor. Žiaci majú zabezpečené priestory na odkladanie odevov a

obuvi, spoločné priestory na hygienu vrátane WC, didaktické pomôcky, školskú knižnicu a ďalšie pomôcky.

 

     8. Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove

Školský klub detí má zabezpečené bezpečné a zdraviu vyhovujúce podmienky na výchovnú činnosť. Pravidelne na začiatku školského roka sa prevádza poučenie žiakov o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci.. Pri aktivitách školského klubu detí škola zabezpečuje bezpečnosť a ochranu zdravia pri výchove. V prípade úrazu poskytne vychovávateľ prvú pomoc oznámi ho vedeniu školy, zapíše ho do knihy úrazov, prípadne napíše záznam o úraze. Vychovávateľka školského klubu detí vedie žiakov k dodržiavaniu bezpečnostných opatrení, požiarnej prevencii, prevencii drogovej závislosti, šikane, trestnej činnosti a pod.

 

     9. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí

- slovné hodnotenie detí, pochvala, povzbudenie

- denná kontrola dochádzky detí

- kontrola PNV

- formou prezentácií výrobkov žiakov

Hodnotenie žiakov sa uskutočňuje ako priebežné hodnotenie. Uskutočňuje sa v rámci výchovných činností. Dbá sa na to, aby sa žiaci prostredníctvom hodnotenia nerozdeľovali na úspešných a neúspešných.

 

       10. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov školského zariadenia

Vnútorný systém kontroly vychovávateľky v našom ŠKD spočíva v kontrole:

- výchovno-vzdelávacieho procesu

- pedagogickej dokumentácie

- stavu detí v oddelení

- výberu finančných prostriedkov 

 

       11. Požiadavky na kontinuálne vzdelávanie pedagogických zamestnancov

Vychovávateľka sa vzdeláva štúdiom odbornej literatúry, časopisov, účasťou na vzdelávacích podujatiach poriadaných MPC, využíva internet v rámci sebavzdelávania.

 

     12. Výchovné osnovy ŠKD

 

Príprava na vyučovanie

 

Výchovno-vzdelávací cieľ

Obsah

Metódy

Formy

1.Oddelenie

Počet VVČ

Vyberať vhodné spôsoby pre efektívne učenie

Domáce úlohy

Gramatická rozcvička,

Matematická rozcvička

Individuálny prístup

Tréning

Vysvetlenie

 

42

 

Hľadať odpovede na otázky

Práca s inf. zdrojmi,

čítanie s porozumením,

práca s encyklopédiami

Individuálny prístup

Riešenie nových úloh

Prezentácia

 

32

 

Rozvíjať získané poznatky

Rozvíjanie slovnej zásoby, jazykolamy, zmyslové hry,

doplňovačky, didaktické hry

Hra, súťaž, individuálny prístup

 

36

 

Učiť sa dokončiť prácu

 

Domáce úlohy

Zábavné úlohy

Povzbudenie

Vysvetlenie

Motivácia

 

38

 

Komunikácia a práca s informáciami

 

 

             Cieľ

 

           Obsah

Metódy

Formy

1. Oddelenie

Počet VVČ

Ovládať kultivovanú komunikáciu

„Čarovné slovíčka“

Vysvetlenie

Dramatizácia

Rozhovor

4

Vyjadriť vlastný názor

Asertivita

Vysvetlenie

Dramatizácia

3

Riešenie konfliktov

Čo je konflikt, z čoho vzniká, správanie, ktoré podporuje konflikt, správanie, ktoré konfliktu predchádza

Individuálny prístup, vysvetlenie, hry na riešenie konfliktov, dramatizácia

9

Úcta k rodičom

Príprava darčekov

Dramatizácia

Výtvarná práca

4

 

Ľudské práva

Šikanovanie

 

Práva dieťaťa

Ľudské práva

Šikanovanie

Diskriminácia

Vysvetlenie

Dialóg

Hry

3

Prejavovať úctu k rodičom a starším

Moja rodina, čo je domov, vlastné zážitky, prejavy úcty k ľuďom, tolerancia

Individuálny prístup, vysvetlenie, povzbudenie, hry na úprimnosť, hry na vciťovanie

4

Moja rodina

Vizitka rodiny

Povolania

Tvorba projektov

Problémy v rodine

Pomoc v rodine

Prezentácie

Dramatizácia

Dialóg

Výtvarná práca

4

Prejavovať ohľaduplnosť k osobám so zdravotným postihnutím

Život so zdravotne postihnutým, vzťah k deťom s handicapom

Individuálny prístup vysvetlenie, film, rozprávka, hry na vciťovanie

3

Kultivovať kultúrne návyky a vyjadrovania sa

Pozdrav, podanie ruky, požiadanie, odmietnutie, oslovenie, stolovanie

Individuálny prístup, vysvetlenie, hranie rolí, dramatizácia

5

 

Sebarozvoj a svet práce

 

Cieľ

Obsah

Metódy

Formy

Oddelenie

Počet VVČ

 

Dodržiavať hygienické návyky, udržovať poriadok v bežnom živote

 

Hygienické návyky, vetranie,

samoobslužné činnosti, telovýchovné chvíľky

Vysvetlenie

Motivácia

Tréning

Hodnotenie

 

 

            8

 

Vedieť využiť voľný čas

 

Denný režim

Voľnočasové aktivity

Motivácia

Rozhovor

Plánovanie

Prezentácia

 

 

            4

 

Rozvíjať manuálne zručnosti

Práca s rozličným materiálom

Zhotovovanie rôznych výrobkov, rozvoj jemnej motoriky, manipulačné zručnosti, spolupráca

Vysvetlenie

Tvorivé dielne

Záujmový krúžok

Výstava,

Individuálny prístup,

povzbudenie

 

 

            8

Niesť zodpovednosť za vykonanú prácu

Domáce úlohy

Didaktické hry

Práca v skupine

Hodnotenie

Skupinová prezentácia

 

            8

 

Pracovať v skupine

 

Kladný vzťah k spolužiakom, hrdosť na spoločný výsledok práce

Motivácia

Spoločné podujatia

Skupinové práce, individuálny prístup

 

 

            6

 

Vedieť si samostatne vytýčiť jednoduché osobné ciele

 

Sebahodnotenie, poznávanie rôznych profesií, úcta ku každému povolaniu, dodržiavanie denného režimu, orientácia v čase

 

Individuálny prístup, povzbudenie, rozhovor, hry na presadzovanie, vychádzky

 

 

 

            5

 

Spoločnosť a  príroda

 

Cieľ

Obsah

Metódy

Formy

Oddelenie

Počet VVČ

Poznať faunu a flóru v okolí

Poznávanie zvierat, rastlín

Pozorovanie prírody

Vysvetlenie

Kvíz

Obrázkový test

Poznávacia hra

Ekologická hra

 

 

8

Rozvíjať vzťah človek a príroda

Starostlivosť o okolité prostredie

Zbery

Vysvetlenie

Motivácia

Pracovné aktivity

 

7

Poznať zásady zdravého životného štýlu

Stravovanie

Obliekanie

Pohyb

Ochorenia

Úrazy

Vysvetlenie

Projekt

Súťaž

Hry

 

 

14

Učiť sa šetriť prírodnými zdrojmi

Zbery

Triedenie odpadu

Využitie odpad. materiálov

Tvorivé dielne

Výtvarné práce

Prezentácia

 

10

 

Kultúra a umenie

 

Cieľ

Obsah

Metódy

Formy

Oddelenie

Počet VVČ

Prejaviť úctu k tradíciám

Povesti

Ľudové tradície

Ľudové výrobky

Kultúrne pamiatky

Ukážka

Vysvetlenie

Výstava

Súťaž

Vychádzka

Výtvarná práca

 

 

 

5

Rozvíjať základy vzťahu k umeniu

Hudba

Tanec

Výtvarné umenie

Nácvik programov

Výzdoba priestorov

Dramatizácia rozprávok

Ukážka, individuálny prístup, povzbudenie,

Výtvarná práca,

 motivácia

 

 

 

18

Podieľať sa na príprave kultúrnych podujatí

Príprava programu –Úcta k starším, k Vianociam, Veľká noc, Deň matiek

Individuálny prístup, povzbudenie, aktivizácia, dramatizácia, besiedka

 

10

Prejavovať pozitívny vzťah k estetickej úprave prostredia

Úprava triedy, ozdoby, úprava zovňajšku

Individuálny prístup, motivácia, povzbudenie, tvorivá dielňa

 

5


 

Zdravie a subjektívna pohoda

 

Cieľ

Obsah

Metódy

Formy

1. Oddelenie

Počet VVČ

Ovládať hygienické návyky

Hygiena

Vetranie

Umývanie rúk

Motivácia,

vysvetlenie

 

5

Pochopiť škodlivosť fajčenia, alkoholu, drog

Nenič svoje múdre telo

Individuálny prístup, výtvarné práce, vysvetlenie,

 

4

Pochopiť význam pravidelného pobytu a cvičenia

Otužovanie, relaxačné cvičenia, prechádzky, skupinové hry

Povzbudenie, individuálny prístup,

motivácia

súťaž

 

 

30

 

Príloha č. 1

Plán činností ŠKD v školskom roku 2023/2024

Príležitostné činnosti:

Bezpečne na cestách

Púšťanie šarkanov

Program ÚCTA k starším

Vianočná výzdoba

Súťaž v sánkovaní

Súťaž v stavaní snehuliakov

Fašiangový karneval

Veľkonočné tvorivé dielne

Darčeky k MDŽ

Program ku dňu matiek

Darčeky ku dňu matiek

Súťaživé popoludnie MDD

 

Príloha č.2

SWOT analýza

Školský klub detí pri ZŠ v Kameňanoch

Vychovávateľka: Mgr. Martina Rusová

 

Základná charakteristika školy, v ktorej sa ŠKD nachádza:

Základná škola v Kameňanoch je málotriednou školou s 1. – 4. ročníkom. Nachádza sa v obci

s počtom obyvateľov 721. Základná škola má 5 tried. V troch triedach sa uskutočňuje výchova a vzdelávanie žiakov 1.- 4. ročníka.

Jedna trieda je pre žiakov so špeciálnymi výchovno vzdelávacími potrebami a jedno oddelenie ŠKD. Priemerný počet žiakov školy je 60. V našej škole vyučujú dlhodobo 4 učitelia, jedna vychovávateľka a dve asistentky učiteľa. Pedagogická a odborná spôsobilosť pri zabezpečovaní výchovno-vyučovacieho procesu je na úrovni 100 %.

Školský klub detí navštevuje 19 detí z 1. ročníka, 2. ročníka a špeciálnej triedy.

 

SWOT analýza školského klubu detí:

 

Silné stránky ŠKD:

vzdelanie vychovávateľky - učiteľka 1. - 4. ročníka

- výzdoba školy a okien

- internetová stránka ŠKD

- vybavenosť – nový nábytok

- využívanie počítačov

- dodržiavanie tradícií

- dobrá spolupráca s vedením školy

- dobrá spolupráca s triednymi učiteľmi

– poplatok za ŠKD

 

Aby bola moja práca zaujímavejšia, budem sa ju snažiť rozvíjať a obohacovať o nové formy,

metódy a ciele.

 

Slabé stránky ŠKD:

integrovaní žiaci,

žiaci zo špeciálnej triedy,

- jazyková bariéra,

- spoločné priestory ŠKD a triedy,

- rómske oddelenie,

- maximálna naplnenosť,

- chýba telocvičňa,

- spojenie rôznych vekových kategórií do jedného oddelenia

Slabé stránky sa budem snažiť odstraňovať spoluprácou s vedením školy.

 

Príležitosti:

výmena pedagogických skúseností,

- podpora zriaďovateľa pri rôznych činnostiach,

- informovanosť rodičov a detí o práci a plánoch na našej internetovej stránke

Budem sa snažiť obohacovať moju prácu o nové príležitostné akcie.

 

Ohrozenie:

- demografický vývoj,

- zvyšovanie poplatku za ŠKD

Demografický vývoj neovplyvním, ale budem sa snažiť zabrániť zvyšovaniu poplatku za ŠKD, lebo u nás na dedine by to bol dôvod na pokles detí v našom zariadení.